Visar inlägg med etikett Hemma- Altan och Balkong. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Hemma- Altan och Balkong. Visa alla inlägg

tisdag 12 oktober 2010

Falleri fallera



Vart lite dåligt med inlägg från mig på det sista men så är det ju i livet. Man hamnar i vissa perioder där man inte finner tid till allt. Jag bugar och tackar för alla fina kommentarer och mejl jag får, det är så fantastiskt roligt att få se vem som är här inne och tittar. Önskar att fler kunde lämna ett litet spår efter sig =)

Ovan vår altan växer en stor ek, den faller i delar just nu. Liksom varje höst tappar den grenar och ekollon i mängder. För att inte tala om alla dessa löv. Det är allt annat än "finstädat" där ute nu för tiden. Man hinner liksom inte med allt som dräller ner....... Lite vackert kan jag tycka mellan varven med soppborsten. Eller hur?? Hösten skall vara lite så där busigt ostädad på nåt vis. Kanske bara jag som tycker det...hahaha

Hoppas du har en fin vecka, kram Anna

måndag 23 augusti 2010

Kräftskiva på gång.....
















På lördag skall vi ha kräftskiva med en massa goa vänner. Vi hade en för första gången förra året så nu känns det nästan som en tradition. Hahhaaa


Bilderna är från förra årets dukning, så som det såg ut då våra gäster kom....Älskar ju att duka, är en av mina favoriter när man skall ha gäster. Så nu funderar jag på hur jag skall få till det detta år. =) Har en perfekt altan under tak så vädret spelar ingen roll, vilket är skönt i ett land som vårt. Jag och mannen har precis oljat in den delen av altanen. Det ser verkligen ut som vi lagt helt nytt golv där, så fint blev det!!! Känns ju roligt att det blir fint innan lördag =)


Tips på efterrätt??? Så tacksam för ideér !! Kram Anna

lördag 17 juli 2010

Jordgubb & gurka
















Vår gurkplanta har nu börjat växa till sig. På vår balkong verkar det som den trivs riktigt bra. Det finns två stora gurkor och en hel del blommor på den. Jag hoppas att det kan bli några gurkor till men oftast har det nog bara blivit 2 för mig. Men det ser som sagt lite hoppfullt ut. Gurkorna smakar ju SÅ gott!!

Jordgubbarna har vi i en ampel också den på balkongen. Dom har vi kunnat plocka av under flera veckor nu och det finns fortfarande många som kommer. Goda att plocka till frukostfilen.

Har du börjat skörda något ??

Kram Anna

onsdag 7 juli 2010

Min sommarbänk





vår altan har nu mannen rätat upp ryggen på vår platsbyggda soffa. Förut var det lite väl liggande för ryggen men nu har det blivit riktigt trevligt att sitta där. Nya dynor och kuddar från Nyblom o Kollén finns på plats. Jag har även målat min lilla kabeltrumma, det blev till slut en vit sådan. Känns somrigt och passar för mitt lilla marina tema. :)

Just nu håller mannen på att bygga en avlastningsbänk till vår grill. Även den en väggfast historia för att lätt kunna ställa av allt man behöver när man grillar. Har saknat det trots att jag har en på hjul som jag fixade förra året. Men den räcker inte riktigt till så nu skall det bli riktigt bra där vid vår grillplats. (Bilder kommer lite senare)

Ha det fint i sommarvärmen! Kram Anna

torsdag 24 juni 2010

Konfirmations fint














































Här har det vart en riktigt tråkig vecka med en sjuk bloggerska. Har luftrörskatarr och en släng förkylningsastma som gör det rätt svår andats för mig. Får göra saker i etapper med andhämtnings pauser....Sååå roligt!! Man värdesätter att man faktiskt får vara frisk nästan hela året annars, när man blir riktigt dålig. Visst är det så?? Men under de senaste 2 månaderna har familjen haft en influensa som gått över oss alla, det börjar bli rejält tråkigt nu. Så jag hoppas såklart att jag är sist ut med nån sjuka på bra länge nu. Sommaren är ju här och man vill ju bara få vara frisk och glad då.

söndag har vi konfirmation i vår familj. Det är min stora dotter som konfirmeras och det är något jag ser fram emot. Har fixat lite på vår framsida för att få det lite välkomnande för våra gäster. Smörgåstårta och jordgubbstårta står på menyn och skall pysslas med under lördagen. Söndag är det så dags och jag håller tummarna att det är så här soligt och fint väder även då.

Kram till dig! Anna

tisdag 1 juni 2010

Morgonljus


Morgonljuset
på vår baksida är fantastiskt fint. Att gå upp tidigt och öppna altandörren till detta är ju så härligt!

Här har det varit varmt och skönt några dagar och jag hoppas att det fortsätter så. Har börjat plantera lite i mina krukor och i min köksträdgård, då är det ju verkligen sommar på G.

Annars är vi mest sjuka tycker jag, så där lagom roligt efter 5 veckor med hostande, febriga familjemedlemmar! Senast idag blev L, min son sjuk, och mannen har snart vart sjuk i en vecka. Bläääää!!!
Får väl ta en storstäd för att få bort alla baciller som krigar i vårt hus.




Nya friska tag! Kram Annis

Pssst kanske behöver gå ett varv med gräs trimmern, syns att vi inte har riktigt alla friska o krya i huset. Hihihihi...

måndag 19 oktober 2009



Har fixat till min altan lite grann i helgen. Mysigt blev det med belysningen i golvet ( som knappt syns på bilden... ) och eldkorgen. Vi satt en stund med våra grannar och drack lite gott under lördagens kväll. I soffan blev det bruna kuddar och ett nytt ljusarrangemang. Inte klar riktigt men på väg åtminstone. Den stora händelsen denna helgen var att vi äntligen fick beställt nya köksmöbler. Mer om det senare....Kram Anna

torsdag 2 juli 2009

Mitt lilla sommar kök....









Har som så många andra en önskan om ett utekök, men denna sommar får det duga med en liten mini variant. Köpte en typ av köksö på hjul på Ikea. Den oljade jag in igår kväll, blev så mycket snyggare med bara lite olja. Sedan har jag idag skruvat dit en stång för att hänga diverse "grillverktyg."






Basilika är min absoluta sommarfavorit. God i såser, sallader eller som den är till mossarella och tomat.






Mina lilla grillvrå på vår altan. imorgon går mannen på semester och gissa om det blir grill för att fira!!!! Kram Anna

Ps....Före och efter bilderna blev nu lagda åt fel håll SÅKLART!!!! Jag hittar inte hur jag ändrar på det så ni får stå ut med denna lite konstiga ordning!!! Annis



Åååååå vad det retar mig!!!!

onsdag 24 juni 2009

En titt på min altan....






















Äntligen riktig skön sommar....Idag har vi haft 29 grader i skuggan och en helt underbart skön dag. Idag har till och med mina barn hållt sams!!!! Det ni!!! njjjaaaaa iallafall har dom haft färre konflikter än gårdagen. Då var jag redo för att gå i terapi....Vissa perioder är det verkligen tufft att ha 3 barn. 14, 12 och 7 år. Det är rätt lugnt (peppar peppar) med 14-åringen men dom andra 2.....oh my god. Den ena älskar att retas och vet precis vilka trix som får lillsyrran att gå i taket. Den lilla ja hon är inne i en sådan där dramatisk JAG period så jag sliter mitt hår mellan varven. - Ingen tycker om mig här....eller så kan man få höra från sovrummet: Det är ingen som tar hand om mig !! Sen bryts det ihop mest hela tiden med den enkla påföljden att jag springer som en toka fram och tillbaka för att medla....Just nu har alla gått och lagt sig. Jag sitter vid datorn och tänkte visa lite från min altan. Har även detta året ett litet marint tema med rött, vitt och blått. Trivs med det och tycker att det passar där. Somrigt och klassiskt!! Vår platsbyggda soffa som finns längs med vårt berg har vi tänkt fixa till men inte hunnit med än. Den skall ändras i ryggen för som det är nu ligger man nästan ner i den. Sedan är tanken att få dit belysning som lyser upp i berget. Sommar projekt med andra ord. Nöjd blev jag med min sockerlåda som jag har fleecefiltar i numera. Skönt att ta fram under lite kyliga sommarkvällar till våra gäster. Eller när man sitter ensam med rosé och bara andas !!! Har underbara grannar som brukar komma ner för lite mys, jag längtar riktigt mycket efter dessa kvällar!! Har hittat en borste att ha på altanen som jag länge letat efter. -Varför är det så att man snöar in på en viss typ av detalj och sedan inte kan nöja sig med något annat??????- Eken som växer i skogen ovanför altanen har så mycket löv som den envisas med att lämpa ner på oss så det behövs borstas med jämna mellanrum. På Nordik fann jag den, till ett bra pris dessutom. Imorgon blir det en tripp till Nyblom o Kolléns outlet för lite koll innan dom sommarstänger. Jag sa till min käre man att - imorgon har Nyblom rea innan dom stänger för sommaren....- Jag antar att du inte är hemma imorgon, svarade han!!! Sovgott mina vänner!! Kram Anna

tisdag 9 juni 2009

Solig start!!







Godmorgon alla bloggarvänner!!
Morgonljuset är väl något av det finaste som finns....Solen letar sig fram överallt och det är tyst och lugnt. Luften känns nästan som ny och en hel ny dag ligger framför en. Så här såg det ut hos oss på vår baksida, klockan 7.30 imorse. Härligt när det är denna ljusa årstid tycker jag. Man känner hur enegin fylls på.
En bloggvän undrade igår hur jag fyller på mina batterier och detta är en av mina "laddare". Att vakna innan alla andra, ta på sig Mp3 och ta en skön morgonpromenad innan alla vaknar och allt börjar snurra. Ett av de bästa tipsen för att få en dag fylld med energi och glädje tycker jag.Allt blir lättare när dagen börjar soligt!!!
Så här dagarna innan det blir sommarlov är iallafall mina barn extra trötta. Det tar ett tag att väcka alla och att komma igång. Men när vi sedan går vår promenad till skolan och solen skiner och man bara möter glada människor så är det helt okej att man stunden innan var riktigt trött, eller hur?
Hur laddar du dina batteri ??
Kram Anna

söndag 26 april 2009











Lite bilder från vår altan. Har planterat lite och fixat lite grann. Mannen har påbörjat en enkel trappa i vår slänt upp till huset som ligger ovanför oss. Det är min mans bror med sin sköna familj som bor där. Barnen springer gärna den vägen fram och tillbaka då vår altan ligger där. Det blir lite brant så nu skall det nog bli lite bättre. Dessutom har en del haft lite problem efter en sen kväll med vin att ta sig hem......( Inte barnen då, utan.......) Frågan är bara vad vi skall hitta på förövrigt i denna slänt.....Den är inte jätte stor, drygt 3 meter (hög och kanske10 meter bred ) skulle jag gissa. Men som sagt rätt så brant. Funderar på att gräva ur och ha lite bärbuskar, stenplattor och kanske belysning om vi får till det. Det är lite mycket just nu, det ena föder liksom det andra när man är ute i trädgården. efter trappan skall min sköna man bygga en " trälåda " som jag skall göra till köksträdgård. Det kom jag på i natt när grannens sena kaffe höll mig vaken till 3 snåret. Så imorse kunde jag presentera ett färdigt program för "operation köksträdgård " skulle vara och se ut. Han var väl inte helt nöjd, vi har ofta lite olika sätt att se på saker min man och jag, men det brukar bli fint till slut. Så nu skall det bara till 2 trappsteg på trappan och sen är det lådbygge som hägrar. Livet är skönt!!!! Kram Anna

torsdag 23 april 2009

Ny inköpt!!




Vi har en balkong som vi inte haft några möbler på , visste inte riktigt vad vi ville ha förra sommaren. Nu har jag köpt två modernare badenbaden fåtöljer som jag tror kommer att göra sig bra där. Valde dessa då dom kan stå ute hela tiden och eftersom det inte finns ett tak där (än) så känns det rätt bra. Att slippa plocka in dynor och så....lätt att glömma. Dessa är i svart och kommer från Hillerstorp. Tonåringen med kompis jublade, jag gissar att det blir en del fnitter från balkongen under soliga dagar. Härligt!!
Resten av balkongen är inte alls iordning utan är under en kreativ process just nu. Mer kommer senare......Cliffhanger som heter duga!!!! Kram Anna

lördag 18 april 2009













Jag har blivit klar någorlunda med vår altan. Iallafall den viktiga delen så man kan få sig en skön kopp kaffe när det är gott väder. Dynorna är på sin sista sommar men med lite kuddar blev det helt okej iallafall. Kuddarna och duken kommer från Nyblom o Kollén och trivs alldeles utmärkt på min altan. Lyktorna ( dom vita) har jag köpt på Indiska och de andra två är från Ikea. Jag har dessutom äntligen bytt till mina sommarkoppar.....( Så nördigt men.....) Borta är de mörkare kopparna och framme är dessa med stjärnor på. Skulle gärna utöka den serien med mat tallrikarna och lite annat. Den är så himla fin tycker jag. Det är dock mycket man vill ha här i livet, eller hur?? Nu skall jag ut i trädgården igen och röra runt lite...Få se om mannen uppskattar det !!!! Ha en alldeles härlig lördag!! Kram Anna