Visar inlägg med etikett Trädgård. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Trädgård. Visa alla inlägg

tisdag 29 september 2009

Ogräs och lökar




Min lilla T (som är sju) lekte idag med sin kompis. Dom rensade ogräs !!! Jag gillar den leken väldigt mycket. ;) Som tack för den leken köpte jag en påse med blomlökar till henne och kompisen. Det var lite olika vårblommor i hennes favoritfärg rosa, mörk nästan lila. Gissa om dom blev glada? Det planterades fint i rabatten.
Så härligt när både mamma och dotter känner sig nöjda!!!
Anna

söndag 27 september 2009

Välkomnande vid vår dörr....




























Städade och pysslade iordning lite vid vår entré idag. Det blev lite blandat men i höstens färger. Skönt att plocka undan sommarens alla "saker" i trädgården iallafall. Jag har lagt märke till att mörkret kommer tidigare och tidigare nu. redan vid 19 tiden är det rätt mörkt här nu. Så ikväll lös det i lyktan när barnen kom hem från sina kompisar. Mysigt mysigt!! Allt gott! Anna

Ljung och betong





Så har mina egenhändigt gjorda krukor fått en höstigare kompis. Vanlig ljung har fått flytta ner i krukan. Den är verkligen "höstig", tycker jag. Jag har en tendens dock att glömma vattna dom stackarna,. Skall göra mitt yttersta detta år att verkligen sköta om dom.

I helgen har vi plockat fram lite mössor, vantar, långärmat och stuvat undan sommarens alla kjolar och linnen. Lite sorgligt tycker jag allt att det är.

Nu väntar först träning och sedan en söndag middag med familjen. Hoppas ni alla har en riktigt skön söndag!! Kram Anna

fredag 11 september 2009

Fredagsmys....



Har skördat min första tomatskörd. Goda små gula, oranga och röda tomater. Jätte goda!! Såklart när man plockar dom i trädgården.
Efter en hektisk vecka infinner sig nu lugnet. Det blir massa tända ljus lite fredagsgott och Idol, tillsammans med familjen. Mannen klipper gräset ( sista för i år?) och det är fortfarande rätt skönt ute. Denna helg skall det bli lite fotboll och lite dansträning, annars helt lugnt. Bara vara helg. Urskönt!! Jag önskar er en härlig fredagskväll. Kram Anna

onsdag 2 september 2009
















Så har jag gått ett litet varv i min trädgård och fotat lite som det ser ut just nu. Min rosenskära som jag sådde i våras har fått knoppar och blommar för andra gången. Likaså smultron busken. Plockar mer bär nu än under sommaren...Fattar ingenting...
Tomatplantorna har riktiga hängen av frukt (heter det så, tomatfrukt?!!) Hänger stora klasar av tomat som sakta nu börjar ändra färg och bli lite lite mer röda. Drömmen vore ju såklart att få dom helt mogna innan hösten kommer på allvar. Har du nått knep för att få dom mpgna? Finns det något man överhuvudtaget kan göra???
Kram från Anna





måndag 20 juli 2009



Physalis
Har planterat en physalis som växer sig stor nu på vår balkong. Den har de sötaste blommor och frukten (eller bäret) kommer nu flera stycken. Skall bli spännande och se om det kan bli nåt av denna lilla buske som det börjar bli nu.
Ps.....
Har hittat mitt överkast som jag letat efter ett tag nu. Så himla fint. Väntar in kuddarna som är på gång så snart blir det "sovrumsmakeover". Skoj skoj. Kram Anna

fredag 17 juli 2009

Växtkraft









Det har exploderat i min köksträdgård. Luktärtorna är 1.5 meter höga och börjar nu blomma så smått. Olika lila och rosa blommor kommer.






Tomaten har en riktigt härlig klase, undra om den kommer att orka hålla sig uppe när det blir frukt på den. Majs har vi satt också i vårt lilla land. Det ser ut som det kommer 3 stycken kolvar.














Sockerärtor är väl något av det bästa att ha i sin trädgård. Barnen gillar att nypa av och smaska i sig. Underbart gott i salladen till det grillade och dessutom dessa ljuvliga vita blommor som doftar gott. Känns att allt är så grönt och fräscht nu. Man skulle vilja stoppa tiden för ett ögonblick. Tiden rinner ifrån en så fort när man har semester. Det är hög tid att njuta av varje dag. Kram Anna

söndag 14 juni 2009

Välkommen till oss




När vi flyttade in här för ett år sedan var rabatterna på framsidan inte särskilt mycket att skryta med. Två stora cypresser som visserligen var stora och fina, men så otroligt tråkiga.... När vi tog bort dom hittade vi en hel del skit som familjen innan så fint hade gömt undan...Jag har så svårt att förstå hur man kan ha det så "skitigt" där man bor. Ölburkar i trädgården plockade vi nog under hela förra sommaren tror jag. Inga ord för det där så jag går vidare....:) Nu har vi iallafall planterat och lagt sten i halva rabatten. Den andra halvan är under "fundering".


Lavendel i massor är tanken att det skall bli. Älskar doften och den underbara färgen. Tillsammans med stenen jag idag, med bärhjälp av min kära syster, köpte blev det riktigt snyggt. Jag känner mig nöjd fast det inte är riktigt klart än.






För att få in lite höjd i rabatten har vi planterat en hängsälg. Den faller likt ett paraply från stammen och är grön och fin.




Denna lilla härligt silvergröna växt kallas fettknopp. Den är riktigt läcker, ser nästan konstgjord ut. Den kommer att breda ut sig lite mer än den gör nog så det kommer bli bra. Det är ju lite svårt att se hur det kommer att bli då de flesta växter faktiskt brer ut sig till det större under sommaren. Många gånger vill man ha det stort från början men jag tror att jag skall avvakta så det inte tar över alltför mycket. Det är bättre att i såfall vänta till nästa sommar för att plantera fler av fetknoppen och även av backtimjanen ( stavning ...) som jag har i ena hörnet av rabatten. Det är den nedan som ni kan se.








Stenen jag till slut valde, efter en del tankeverksamhet ( som vanligt) är vit och svart sjösten. Jag har lagt i lite blåmussel och ostron skal i den också. Tycker att det blir en fin brytning.




















Här är rabatten så där lite grann från ovan. Riktigt trevligt att komma hem nu !!! Ha en fortsatt skön söndag kväll!

Kram Anna







Nyplanterat

Idag planterade jag om i min egenhändigt gjutna kruka. Hittade precis det jag sökte när jag med Syster besökte en plantskola idag. Nämligen en Sky, sommar sky. Denna underbara lilla rosa blomma som är så söt. Den passade perfekt i krukan tillsammans med lite stenar och snäckor.
En riktig sommarblomma.













lördag 30 maj 2009

Vatten vatten

Idag har vi haft riktigt varmt och soligt väder. Mannen gick en sväng och vattnade allt som behövde få lite vatten nu ikväll. Som ni ser håller det på att ta sig riktigt bra i min lilla köksträdgård. Salladen har jag och Lillan smakat till frukosten idag och mina smultron blommar. Löken och mina sockerärtor är på väg upp. Så himla mysigt!



Godnatt och suss så gott! Kram Anna

tisdag 19 maj 2009


Detta kort har min son på 12 år tagit idag i vår trädgård. Tycker att det var riktigt fint, på en alldeles vårgul maskros. Han tycker mycket om att gå ute och fota. Vet inte vem han fått det av........Anna


Älskar HJÄRTAN !!!
Fick detta helt underbara hjärta av mina härliga kollegor!!! Visst är det fint! Just nu ligger det i min rabatt på framsidan som jag inte vill visa upp riktigt än. Är inte färdig med den än. Men hjärtat är ju så fint att jag bara måste visa det!!! Kram Anna

söndag 10 maj 2009

Lite rosa blomster








Ett blommande träd jag fann på en promenad i dag. Underbara rosa blomklasar.
Jag hoppas att du får en riktigt bra vecka nu när det är dags för måndag igen....
Ta hand om dig!! Kram Anna

Kruka med grönt...














Planterat en kruka med olika växter i lime gröna färger. Jag gillar den färgen på växter skarpt och jag tycker att det passade i den grå krukan väldigt bra. Det blir en lite tuffare känsla. Denna kruka står vid vår ytterdörr för att välkomna alla trevliga gäster som kommer.
Vi var igår på olika plantskolor och införskaffade lite till köksträdgården, denna krukan och till vår rabatt som vi har på framsidan. Rabatten är väl nästa projekt att få ordning på. Den är iordning gjord för plantering så det är bara att köpa in det vi skall ha. Men det är ju just det!!!! Vad skall man ha!!! Jag vet att jag vill ha rätt mycket lavendel där och så har jag köpt backtimjan och "fetknopp"....."Fetknoppen" går ju i grått och det passar bra till lavendel. Sen vill jag ha sten av nåt slag....Sjösten är ju snyggt, både den svart-vita och den lite gulare. Sen finns ju den underbara Pebbles ochså. Vita matta lite halvstora stenar.... Vi får se vad det blir....Beslutångesten kommer krypande så sakta....Anna