Visar inlägg med etikett Julen 2008. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Julen 2008. Visa alla inlägg

måndag 22 december 2008

Annas paket.....

















Att (försöka) göra fina paket att ge bort i Jul är lite av det bästa med julen tycker jag. Ibland får man till det , ibland inte. Men visst är det roligt att ge bort en present man lagt ner lite jobb på!?
Jag försöker att samla på mig lite "material" till detta hela tiden, papper, snören och diverse annat som kan vara roligt att dekorera med. Rena rama terapi stunden blir det. Kan behövas så här års. Kram Anna


fredag 19 december 2008

Julpussar



En tradition vi har haft genom alla jular är att hänga upp en mistel. Då vi flyttade till nytt hus i somras var det dags att finna en ny plats åt denna"pussgröna". Så nu ä den på plats.... Första pussen fick jag av lillan. Mysmys.





Här är lite av en sjukstuga för tillfället. Öroninflammation, förkylning och feber...Hur kul som helst. Men halleluja för alvedon säger jag bara.... Ha en skön fredag! Anna

torsdag 18 december 2008

Julgotter







Idag var det då äntligen ( enligt mina barn ) dax för lite julgodis tillverkning. Det blev våra traditionella Mozartkulor och Knäck med mandel.

Det rullades och trixades alldeles förfärligt med dessa kulor. Barnen (dom stora) klarade detta alldeles själva, om rullade, smälte choklad oh doppade kulor. Knäcken gjorde jag dock själv. Har inte gjort knäck så mycket så jag vet inte riktigt hur den bidde.Har en känsla av att det ändå kommer att ta slut rätt fort i den här familjen. Vi har liksom inget problem med det i denna familjen....
Till helgen skall jag försöka mig på ett nytt recept jag funnit i min julgodis bok. En tryffel med mascarpone och som sedan rullas i pistage.....Låter ju inte som det gör ont att få i munnen direkt. Nån som kommer på provsmakning kanske??? Ha en go torsdag! Anna







































lördag 13 december 2008

Tack för middagen tips!!


Ikväll är vi bortbjudna till goda vänner. Vi har firat lucia tillsammans många år tillbaka nu. Oavsett om lucia vart på en vardag eller som idag en lördag.
Jag har funderat mycket på detta faktum att man faktiskt ibland låter tiden gå alltför mycket, att man har fullt upp jämt och att det " är så mycket" jämt. Ibland ger livet självt oss en tankeställare på vad som faktiskt är viktigt. Att träffa sina vänner och sin familj måste ju inte alltid vara så välplanerat eller hur. Det är nästan mysigast med den där spontana påhälsningen när man som minst anar att man skall få besök....(När man till exempel är alldeles nyvaken en lördag klockan 11!!!!! Känns det igen,någon??)
Dagens vänner kommer få denna lilla glöggflaska. Så roligt att ge bort något som man själv har pillat ihop...iallafall lite grann. Med lite tall,kanelstång, en stjärna och liten rosett blev det en rätt söt luciagåva.
Ha nu en härlig luciakväll alla goa! Anna

lördag 6 december 2008

Tunnbröd!

Så har vi haft en hel dag i bakstugan. Det blev inte som jag trodde min käre man som satt vid elden utan min son!!! Han skötte det med bravur! Han fick hämta luft emellanåt för varmt är det ju att sitta närmast elden. Men han var riktigt duktig och dessutom hade han jätte roligt.

Till makens stora glädje finns det massa vörtbröd nu i vår frys....

Just nu håller jag på att vänta in tårtbottnar som håller på att svalna. Har fått det ärofyllda uppdraget att baka en 1-års tårta till vår lillkusin. Det är lugnt ikväll då jag bara skall lägga ihop den...men imorgon!!!Då kommer mannen att fly fältet då skapelsen skall dekoreras.Han har lärt sig av gamla misstag då frugan skall koncentrera sig nämligen. Vilken rysare!!
Fortsättning följer.... Ha en mysig kväll alla goa!! Anna

fredag 5 december 2008

Favorit tomten...



Äntligen är det helg igen. Denna helg har vi massor på vår "to do " lista. Lördag skall vi till mina föräldrar för att baka tunnbröd i en riktigt gammaldags ugn. Med ved att elda med och en alldeles egen ugns vakt...(min pappa skall lära upp min man...) Vi skall baka både vanlgt tunnbröd och vört tunnbröd. Underbart gott bröd som måste finnas till jul. Det blir nämligen ingen jul utan detta bröd...bara så ni vet!

Min man älskar detta vörtbröd och då menar jag mer än vad han älskar sin fru. För honom är det en högtid då han kommer hem och får gömma brödpåsar i frysen, långt bakom annat så de inte syns. Detta bröd tar han nämligen fram till sin födeledag i MAJ och till semesterns första dag. Tror ni att det blir rama skrik på barnen då han i smyg gjort iordning dessa mackor och mumsar på sista biten när man upptäcker det! VARJE ÅR!!! Ja jag undrar om det verkligen är riktigt normalt beteende.....

Har jag riktig tur kan vi hugga en julgran också där ute. Om man kan göra det så här dags.Så att den håller till jul menar jag. Tänkte nog sätta in granen runt lucia i år. Det är ju innan jul man vill ha en gran inte efter !!! Så blir det här i huset iår iallafall.... Ha det gott! Kram Annis

onsdag 3 december 2008

Lussekatter och tv mys.

Lussebaket blev riktigt lyckat. Dock ingen saffran i degen....har LITE svårt för dess smak. Kardemumma funkar alldeles utmärkt. Barnen rullade och snurrade och fick ihop varsin halv plåt med små söta bullar. Kusinen fick sina i en egen påse att ta med hem. Roligast var att lura till sig flest russin när jag vände ryggen till... Med tanke på den ljudnivå som uppstod en kvart senare gissar jag att det blev en del russin i magen!!!

Fick hjälp av Syster att fixa till ett räknevärk på min lilla sida. Jag undrar när jag kan fira 10 000 besökare....! Kan vara roligt och se om det finns någon som hittar till min sida...Mer än syrran!!! Nu väntar en skön kväll med äldsta dottern, varsin te kopp och en lussekatt i soffan. Vi kollar alltid på Grey´s på onsdag kvällen. Så härligt att sitta där och gotta sig med sin underbara dotter.
Kram Anna

måndag 1 december 2008

Första advent!


Nedräkningen till julafton har börjat!! Mina barn tycker att livet är toppen just nu. Det skall öppnas luckor, ses på julkalender och baka pepparkakor.Helst på samma dag om det hade gått. Idag har vi provsmakat julmaten.Vi har alltid ätit lite "jumat" den första advent. Lite mysigt faktiskt.Barnen jublade... Traditioner är till för att följas, eller hur?!

lördag 29 november 2008



Julpyssel på Annas vis...

Så var mitt julstök igång...så roligt! Jag har gjort en "dörrkvast" med gran,en,tall och Ingrid Marie. Den blev riktigt mysig tycker jag.

På balkongen (till min väninnas avund) har vi pyntat med granris runt räcket. Skall köpa en ljusslinga som skall fixas till runt riset. Bilder kommer senare på denna skapelse.

Det känns att det är jul snart.....

Idag blir det till att börja handla julklappar. Vi åker med våra stora barn för lite hysterisk julshopping...Ha en bra lördag! Kram Annis