Visar inlägg med etikett Julen 2009. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Julen 2009. Visa alla inlägg

onsdag 23 december 2009

God Jul







Vill bara så här lite snabbt på uppesittarkvällen önska er alla en härlig julafton. Här i huset är det ganska lugnt just nu. Det som behövs förberedas är klart och min familj har satt sig tillrätta i tv soffan. Vi har som tradition att spela Bingolotto å här kvällen innan, som så många andra kan jag tro. Mysigt med traditioner, eller hur?

Så nu blir det en "winter cider", lite rocky road och lite spännande lottospel :)

Ha det nu riktigt mysigt imorgon alla sköningar där ute. Hoppas tomten kommer till er alla :)

Julkramar från Anna

lördag 19 december 2009









Så har ett dygn med den där förbaskade magsjukan gjort mig totalt spak. Känns så mycket bättre idag men oj vad det är en riktig skitsjuka. Håller tummarna att mina kära skall slippa men men......
Misteln är på plats som brukligt. Har fått en kladdig liten pepparkaks puss redan...verkar ju lovande!!!! Jag är lite för matt än för bloggandet så ni får ursäkta att jag inte tittat in hos er på ett tag. Lovar att gottgöra så fort krafterna är tillbaka.
Man blir lite ödmjuk av den sjukan...Tacksam för att man mår som man gör alla andra dagar...Konstigt det där, att man måste bli sjuk för att se hur frisk och kry man egentligen är....Och hur bra man har det. Dessutom finns det ju betydligt värre sjukor än magsjuka.....
Carpe Diem
Kram Anna

söndag 13 december 2009

Årets Julgran
















Årets Julgran är i huset !!!!!




Jag behöll det lite svarta temat även Detta året. Även om lusten till en Helvit juli börjar pocka på uppmärksamhet ..... Haha det kommer ju fler jular:) Vilken tur jag har !!!!!




Det är som vanligt Svårt att fånga mysfaktorn med kameran ... Blir sådär på bilderna men men ... Det blev en riktigt mysig gran iallafall. Kram Anna


Psssttt Milla...hoppas du gillar dina julkulor lika mycket som jag gör. Dom finns i min gran också, som du ser :)

Mys på bordet







































En Myspys Bricka har Blivit min favorit här hemma. Med Mossa, fattigmanskulor och lyktor är det riktigt fint på kvällarna nu i vårt vardagsrum. Jag bara älskar dessa kulor och lyktor. ...Mys mys!!!

Ha nu en underbar lucia! Kram Anna

Glögg mys
















Igår hade vi vänner här hemma på lite glöggmys. Vi har som tradition att träffas runt lucia, har gjort det rätt många år nu. Vi har barn i samma ålder så dom har ju riktigt roligt tillsammans medans vi föräldrar sitter och pratar om allt mellan himmel och jord. Dock var årets julmys lite annorlunda, de två äldsta lyste med sin frånvaro. Tänk att vi har varsina (snart) 15 åringar som inte alltid är med längre. Känns så konstigt ibland tycker jag. Även om man vill att sina barn skall växa upp och bli sina egna, kan det kännas knepigt under tiden dom gör det.


Dukningen var i all enkelhet, lite vitt, grönt och julerött !! Kram Anna

lördag 12 december 2009

Julemys





























Idag har det pysslats, städat och fejats i detta hus. Mitt hjärta på dörren har jag gjort av enris, ett litet rött IngridMarie och ett rött band. Enkelt, juligt och fint tycker jag. Känns genast mer välkomnande vid dörren....
Granen har vi klätt idag, har börjat göra det till lucia då vi tycker det är nu som det är mysigt med granen. Jag tröttnar ju på julen så fort nyåret är över :) Dessutom skall vi idag få hem vänner på lite mat, glögg och mys. Då är det ju extra trevligt att granen är klädd. Så nu skall jag sätta igång med dukningen för om en timme skall vi träffa våra vänner på en närliggande julmarknad. En dag i julens tecken med andra ord.















Juliga kramar från mig till dig! Anna






















torsdag 10 december 2009

Att sjunga och en röd amaryllis






















































En röd och fin amaryllis blommar, med sina stora klockor här hemma nu. Jag har planterat den i en stor glaskruka tillsammans med grön mossa och lite silvriga hjärtan. I all enkelhet.....



Lyssnar på Il Divos julskiva, underbar är ordet!! Nån mer som gillar dessa gossar med sina fina röster?? Jag är en total allätare av musik, gillar väldigt mycket olika sorter. Har alltid gjort det, sen jag var liten. Alltid älskat att sjunga och gjort det mycket när jag var i tonåren. Skolkör, kyrkokör, solo och i olika tjejband ( dock väldigt amatörmässiga små band ). Min stora dröm var (och är i hemlighet :) ) att vara med i en musikal. Jag tog sånglektioner under några år där med två olika sångpedagoger. Då var det bland annat opera som jag sjöng med den ena sångpedagogen. Hon arbetar fortfarande på Göteborgsoperan. Det var väl aldrig tänkt att jag ville sjunga opera men den sångtekniken är ju en riktigt bra grund att kunna. Nu förtiden sjunger jag mest i bilen, hemma och på jobbet förståss....imsevimse och sådana underbara verk. :)


Nåt jag riktigt saknar är att sjunga i kör, det är så otroligt roligt!! Det skall jag göra när jag finner mer tid. Det finns en kör, en gospelkör i Göteborg som är lite känd. Den kören har en grymt bra körledare, nämligen Björn Hedström. Det är nog en riktigt härlig känsla att vara med i den kören tror jag. Får se om jag kan få chansen till det nån dag......Drömma kan man ju alltid.....
Ha det så gott! Kram Anna





måndag 7 december 2009

Bak tradition








Varje jul så länge jag kan minnas har det bakats tunnbröd hemma hos mina föräldrar. Det är vanligt tunnbröd men också vört tunnbröd. Lite segt juldoftande underbart gott bröd. Idag var det så dags för årets bak. Jag och mina barn hjälptes åt tillsammans med mina föräldrar att baka.
Det blev 60 kakor till slut och frysen är nu fylld. Mannen som älskar detta vörtbröd känner sig oerhört lycklig ikväll, där han sitter med sin macka i tv soffan. Bakugnen är från 30 talet, man kan ju bara tänka sig hur många kakor bröd det blivit gräddat där genom åren.
Ha det gott! Kram Anna

söndag 6 december 2009

Tack för glöggmys




Igår var det dags för decembers första glöggkväll. Hemma hos våra vänner var det uppdukat med diverse julmys. Doften som mötte oss i hallen....glögg, pepparkaka och värme från levande ljus, visst är det mysigt!
Som tack för bjudningen gjorde jag en liten mini grupp. Enkelt men uppskattat.
Idag har vi fått upp lite julbelysning ute och genast känns det än mer som att julen snart är här. det går fort nu och det är som vanligt helt otroligt mycket man skall hinna med. Veckan som gått har vart så fulltecknad att jag inte hunnit med att träna och det känns lite sådär när man nu äntligen har kommit igång. Denna vecka är det nästan lika uppbokat tyvärr. Men skam den som ger sig, jag SKA till gymmet. Måste bara planera lite bättre. :)
Ha en härlig söndag! Kram Anna
Pssttt! Behöver jag säga att det var GRYMT på Scandinavium i fredags ??? Vi hade en riktigt toppen kväll. Min lilla som älskar dans och musik, var i himmelriket. Underbart att se henne dansa, jubla och skrika Erik Erik och Tove Tove!! Hon fick dessutom sitta en liten stund på scenen....Ni fattar!!!! Ds

söndag 29 november 2009

Adventskalender och Idol



Första advent.....Tänk att det nu är 3 helger kvar innan det blir Julafton. Att tiden kan gå så fort.....

Imorse var det dags för våra barn att öppna sin första adventspresent. Det var en gemensam julklapp.......Tillsammans med min nära och kära väninna, skall vi ta med oss våra barn till veckofinalen av Idol på fredag. Min minsta som är snart 8, har tjatat varje vecka på att få åka och sitta i publiken. Hon gillar sång och dans riktigt mycket och man kan väl säga att hon var rätt nöjd imorse. För henne är detta riktigt stort! För oss andra med, det skall bli så jätte roligt!



Adventskalendern är från Madame Stolz och är fin fin tycker jag. Alldeles lagom att ge barnen en present på advent istället för varje dag. Det blir ju mest lite billigt skräp bara i dom där kalendrarna. Nu får dom en lite bättre grej istället. Lite mindre hysteriskt kanske...



Ha en fortsatt trevlig söndag! Kram Anna

lördag 28 november 2009

Tack och Björkefall

Så har även ett par Björkefall flyttat hem till mig också. Likt så många andra, dom var nästan slut, så tycker jag att dom är så fina. Jag kan tänka mig att dom är det även under andra högtider och årstider. Kan pynta dom med lite av varje, eller ha dom som dom är såklart. Jätte fin form på dom, eller hur?
Just nu ligger det julkryddor i mina. Stjärnanis, kanel och torkade apelinskivor. Vilken doft!!

















Stort TACK! till alla er som vill vara med och tävla om mina fina julgranskulor. Helt otroligt är det 79 stycken just nu som vill vara med. Så roligt!!
Så på söndag, imorgon blir det min minsta som kommer dra det lyckliga numret. Meddelar vinnaren gör jag imorgon kväll. Så håll utkik!
Ha det bäst till dess! Anna















fredag 27 november 2009

Titta vad jag kan!!!!!





Tänk att jag hittade felet alldeles själv!!!! Jippi..... Oj så glad jag blir, så mycket roligare att göra lite mer av sin text och jag har verkligen saknat det. Jag var bara tvungen att göra ett litet glädje inlägg .... ;)





Stjärnan på bilden är den vi har i vårt vardagsrum. Svart och vit.... Än så länge...Om jag inte får ett ryck och gör om huset *ler*. Behöver jag tillägga att min man suckar ?? Högt och ljudligt!!!

Kram på er! Anna

Hjälp eftersökes.......


Så hänger vår stjärna på plats i sovrummet. Det blev så mysigt sken där inne av den. Den är vit och ljust grå och passar som en smäck i mitt sovrum. :)


Nu till ett problem jag har och som jag så önskar att någon vänlig själ kan hjälpa mig med. När jag går in för att göra ett inlägg, är det nåt som har blivit galet. Ikonerna för tex storlek och färg på bokstäverna är borta! Pytts väck!!! Dessutom kommer det en hel massa kodad text när jag infogar bilderna i mina inlägg. Förut kunde jag se hur bilderna såg ut och kunde fixa till rätt placering av bilder och text. Det går inte längre.....Jag ser bilderna när jag förhandsgranskar, men jag vill ju se dom i mitt inlägg för att se hur jag kan lägga text osv....NÅGON som vet hur jag får tillbaka min "instrumentbräda" ?????? Känns så tråkigt att inte kunna variera sin text och fiffa till det lite mer.....

Hoppas på hjälp......Kram Anna

Lite värme i trappan








Min fina korg från Bloominghome finns numera i vår trappa. Den står där och lyser så välkomnande tillsammans med röda IngridMarie. Det blir ju sådär när man skall försöka fånga mysiga sken...Just nu har jag lite beslutsångest över huruvida jag skall ha mitt kök och vardagsrum under jul. Har just nu en panelgardin i rött med gråa videkvistar på i köket.Eftersom det är grått på väggarna så är den rätt fin men....hmmm Vardagsrummet har jag just nu svarta(snygga) gardiner, inget fel på dom. Till det vitt, silver, fattigmanssilver....Men är så sugen på att ha vitt.....överallt. Har vitt under våren och sommaren och gillar den där känslan när man tar bort allt murr och tar in allt vitt. Men vitt är ju himla fint även under julen och vintern. Håhåhå jag blir tokig!!! Nån mer med beslutsångest ???

Kramar Anna

Hyacinter





Efter över en vecka med en enveten förkylning känner jag mig nu rätt glad och pigg igen. Skall till mitt mysiga jobb idag och jobbar hela eftermiddagen. Sen är det helgen med stor mysfaktor, eller hur? Första advent.


Hyacinterna har börjat blomma hos mig nu, visst är dom riktigt fina. Gillar dom riktigt mycket. Har mina i lökvaser, tror att dom heter så. Ett tips är att knyckla ner lite cellofan i vasen innan man fyller på med vatten. Det blir en lite " isig" känsla. Dags att köpa lite andra julblommor i helgen. Brukar ha amaryllis och hyacinter men i år har jag lite lust att köpa nåt nytt så vi får se vad jag kan hitta....Vad har ni för julblommor hemma?
Ha en alldeles underbar fredag. Kram Anna

psst....passa på att tävla, på söndag drar jag en vinnare!!!