Visar inlägg med etikett Blommor och blad. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Blommor och blad. Visa alla inlägg

måndag 23 maj 2011

Lite blomster


Haft en ledig dag idag och tillbringade den helt själv i en plantskola, ja jag och några pensionärer förstås. Men det var så härligt att gå omkring där utan barn och ingen som drog i en och ville åka hem... :) Kan lätt bli så emellanåt kan jag tycka. Så nu har jag en härlig kartong med sommar på min altan. Skall plantera allt imorgon tänkte jag, skall till gymmet för ett zumbapass om en liten stund. :)

I år blev det en del lila blommor, bland annat en stäppsalvia som är super fin och dessutom doftar så gott.

Ha nu en fortsatt fin måndagskväll! Anna

En rätt dålig bild blev det ser jag nu......får bli bättre bilder när jag fått klart det ;)

lördag 14 augusti 2010

Vit pelargon & lördagsmys



Har haft två vita pelargoner i mitt fönster i köket sen i våras. Nu blommar dom för tredje gången (!!!) Jag som ALDRIG lyckas med "blommande blommor", aldrig någonsin.

Förra året lyckades jag rätt bra med mina Mårbacka också, finns på min balkong nu. Men inte i ett sånt där fint skick som jag kan skryta med. Dom har inte tagit sig efter att jag klippte ner dom i våras. Så nu är dom små och inte alltför roliga. Dock har dom blommat och är vid liv men ......

Tänkte försöka vårda dom även denna vintern, om dom överlever så långt vill säga.

Nu är det fotbollshelg för oss, en cup på hemmaplan. Skönt när vädret som i dag har vart riktigt fint och varmt. I morgon skall min lilla få spela sin allra första cup och det är något hon ser fram emot MYCKET ! Vi hoppas vädret fortsätter på samma sätt som i dag.

Nu skall vi grilla under kvällen och sitta och mysa med goda grannar. Hoppas du har en fin fin helg! Kram Anna

fredag 26 mars 2010

Våren är här.....




Så här underbart ser mitt "påskris" ut nu. Körsbärsblommorna har börjat slå ut och är alldeles ljuvligt söta.

Här har vi idag 12 grader och solen tittar fram lite då och då genom molnen. Igår var jag bjuden på middag inne i Göteborg och där satt människorna på uteserveringar överallt och njöt av vårens första riktiga dag. Underbart är ju bara förnamnet, eller hur?

Hur långt har våren kommit hos dig??

Ikväll blir det utgång med jobbet, vin och massa skratt väntar. Skall bli riktigt roligt att komma att äta lite gott och bara vara. Önskar dig en trevlig fredagskväll! Kram Anna

tisdag 23 mars 2010

Annas Påskris






Jag brukar inte pynta så mycket inför påsken. Blir ett påskris och lite våriga blommor på sin höjd. Dels går ju påsken över så fort och dels är jag inte så pigg på att ha kycklingar och tuppar drällandes överallt. ;)

Årets ris är inte nåt ris direkt, utan en bukett med körsbärskvistar. I den har jag hängt mina tags med lite fina tänkvärda ord. Vita smala band och "påskriset" är färdigt!!!

Förhoppningen är att "riset" skall börja blomma lagom till påsk. Bara hålla tummarna, det är redan så vackert med alla sina knoppar.

Ha en härlig tisdagskväll!! Anna

tisdag 16 februari 2010

Anna Lycka


Förra våren köpte jag två Mårbacka pelargoner. Dessa har fått vara i tvättstugan under vintern för att få lite vila. När jag nu tog upp dom trodde jag faktiskt att det var läge för att slänga dom MEN tro det eller ej, knoppar!!!

Förstår inte hur detta gick till riktigt, har aldrig lyckats få växter att trivas. Men uppenbarligen är de fortfarande vid liv dessa söta små blommor. Den ena är beskärd ganska hårt för den växte lite konstigt så den ser något klen ut, den andra är helt ok.Dock har bägge knoppar :) Har ni någon bra idé hur jag nu hjälper dom att må ännu bättre??? Är så glad över detta....hihihi Riktigt roligt!!

Ha en bra dag ! Anna

krokus lycka


























Idag har jag plockat in lite vår till mitt kök. En lila krokus har fått bosätta sig i min söta kron kruka.

Jag har ju hela min favorit årstid framför mig och för en gång skull verkar det ju som det kan bli en "normal" vår. Som ni ser på bilden längst ner är det ju allt annat än vår utanför fönstret. Snön vräker ner, för 57:e gången i ordningen. Vinter har vi verkligen haft i år, eller hur? Det har varit kallt och vitt sedan strax efter lucia, i två månader med andra ord. Jag minns ju att vi hade liknande vintrar när jag var liten men mina barn ( den äldsta snart 15 år) har aldrig upplevt en vinter som denna. Just nu är det sportlov här och det är ju roligt med snö då. Men får jag önska kan den smälta efter helgen......


Är det vinter hos dig med ??
Eller finns det vårtecken där ute i landet??

Kram Anna

tisdag 29 december 2009

En favorit....



















































Idag var jag i vår blomsteraffär och hoppades, hoppades att dom skulle fått in
ranunklar. Javisst hade dom det...vita. Åååå så fina dom är. Köpte några stycken som jag njuter av här hemma nu. Genast blev det lite fräschare efter julens alla detaljer. Städade ut granen, som barrade så fantastiskt duktigt, igår. Idag åkte tomtar och lite pynt i barnens rum upp på vinden. Julgardinerna är bytta mot helgråa enkla längder i köket. Alla stjärnor lyser i våra fönster, det kan dom få göra ett tag till. Men lite mindre jul och lite mer som vanligt här hemma alltså.
Har du städat ut julen eller har du jul ett tag till ??


Ha det gott! Kram Annis

tisdag 19 maj 2009

torsdag 7 maj 2009

Förtjusande....







Dessa vitsippor ( jag tror att det är vitsippor...) växer i skogen vid mitt jobb. Varje vår går vi där och förundras över dessa vita sippor, med ett lite annorlunda utseende än vanliga vitsippor. Jag har aldrig innan sett något liknande. Är det någon som har en aning om vad det är för någon blomma? Förtjusande är verkligen ordet för dom, eller hur?? Kram Anna







onsdag 18 mars 2009

Välkommen våren











Våren tittar fram lite försiktigt ........Hoppas du passar på att njuta. Kram Annis.









onsdag 11 mars 2009

Så blommor ...














Skall ha en riktigt blommig balkong och det blir ju så himla dyrt...Så nu skall det sås här!! Jag med mina gröna fingrar ( hahaha ) kommer klara detta galant. Jag skall börja med mina favoriter, Rosenskära och Lavendel. Blir spännande och se om jag klarar av detta !


Ha det gott!! Anna

onsdag 4 mars 2009

Äppelblom...





Äppleblommorna blommar i vår trädgård för fullt just nu.....

Eller inte, men visst är dessa kvistar rätt naturtrogna. Jag köpte dom för 2-3 år sedan och de är lika fina fortfarande. Jag har dom visserligen bara framme under vår och sommar sen åker dom in i förrådet igen. Dom är från Sia, så det är väl därför dom är så fina. Dom har riktigt fina plast/ tyg blommor.Inte sådana som ser plastiga ut, utan mer riktiga. Denna urna står i mitt kök och har fått en rosett av spetts dagen till ära. Sakta men säkert blir mitt lilla kök ljusare och ljusare...Kram Anna

tisdag 24 februari 2009








Så har jag haft en lite pyssel stund alldeles för mig själv. Fatet jag visat tidigare har blivit lite omgjort och fått en lite somrig känsla. Hjärtan på tråd är min bästa kompis.... Den har jag hittills inte kunnat döda och det är ju verkligen toppen. Man kan verkligen plantera den i lite allt möjligt också och det är ju himla trevligt. Är fortfarande hemma med en hostig son så jag skall försöka få lite gjort av allt det där man aldrig hinner med när man jobbar. Vet inte vart jag skall börja bara för det känns som jag skulle behöva gå över hela stället med dammtrasa och skurhink i högsta hugg. Rensa och slänga får det bli en hel del av oxå. Hur mycket samlar man på sig egentligen ??

Ha en fortsatt nice tisdag. Anna

lördag 14 februari 2009

Alla hjärtans tulippippor !!

Denna härliga bukett fick jag av min underbara svägerska idag. Visst är den fin!! Klart röda och vita tulpaner. När jag efter att ha tillbringat dagen hos mina föräldrar och min bror kom hem, hade mannen tapetserat klart vårt sovrum!!! Det var faktiskt bättre än att han hade köpt blommor tycker jag. Från ett hysteriskt gult sovrum till ett lugnt och skönt rum på en dag !! Vilken man jag har....

Färgen i sovrummet har vi dividerat om ( jag ) ett tag, har velat fram och tillbaka. Men så gick jag och blev lite wild & crasy och satsade på caffelatte och beiget !!! JJiiiiaaa modigt modigt. Tanken är att jag skall kunna ändra lätt när jag vill byta stil, det blir ju onödigt dyrt annars....Har man sitt hem som hobby så ......Nu inväntar jag bara den rätta idén för hur jag skall inreda mitt lilla sovrum. Inte riktigt fallit på plats än, så bilder kommer senare....Jag hoppas att ni alla haft en trevlig hjärt dag ! Puss från Anna

söndag 1 februari 2009

Vita ranukler.....




Vita ranukler !!! Man behöver inte skriva så mycket om dessa favoriter eller hur. Helt bedårande är vad dom är. Så lätt att köpa på sig två stycken för en tjuga och sätta i en snygg vas. Det gör rätt mycket med färska blommor. Inte måste det kosta en förmögenhet heller....
Helgen har rymt smått och stort men framför allt en trevlig middag med goda vänner. Massa skratt, vin, mat och glada barn. Så gott så gott!! Det gör ju att det blir lite roligare att gå och jobba imorgon igen...För visst är det så att helgens timmar går fortare än vardagens timmar!? Iallafall där jag bor är det så. Man skall hinna med så mycket men ofta har man konstigt nog lika mycket att göra när det blir måndag och ny vecka. Ja ja det är nog bara att gilla läget och göra sitt bästa. Mer kan man ju ändå inte göra...Ta hand om dig! Anna

måndag 19 januari 2009

Växtlighet.....





Har börjat lite smått med "finliret" i mitt arbetsrum.Idag fixade jag till denna lilla blomgrupp som säkert kommer att trivas i fönstret. Hjärtan på tråd är ju såklart en favorit bland alla gröna blommor. Just för att den nästan inte går att ha ihjäl, gör att den passar ypperligt innanför mina väggar. Är annars väldigt framgångsrik på området - Så har du ihjäl din gröna växt. Iallafall alla växter med blommor....Bedrövligt!

Jag tycker det är jätte roligt att göra grupper av olika växter för att sedan pynta med diverse...Har en hel samling med olika "detaljer" som kan hjälpa upp vilken växt som helst. Det är ju roligare när man har lite att jobba med, då kan fantasin få jobba fritt. Så jag är en riktig samlare av allt från band, sand, stenar och annat. Allt detta har jag i prydliga lådor i min tvättstuga. (Det är inte klokt så redig jag är...Host host) Sedan tvättar jag stenarna efter att jag slängt nån grupp för att sedan kunna använda det igen. Miljötänk !!! Jajamen!!! Ekonomi!!! Jajamen.... (min man har en helt annan uppfattning om mig....när det gäller ekonomi alltså..)

Känner att det( på tal om det..) drar lite i Ikea tarmen...Bllir nog en resa dit imorgon för inhandling av diverse till arbetsrummet. Ha det! Annis

onsdag 14 januari 2009

Tulipippor !!!





Årets första tulpan bukett är inköpt.Underbara rosa röda tulipippisar. Det är lite lyxkänsla med färska blommor tycker jag. Inte vet jag varför man så sällan unnar sig att köpa färska blommor. Det behövs ju inte så mycket direkt....En vit lilja, en rosa ranukel eller en tulpan bukett!!!! Jag hoppas att du genast går och inhandlar dig en färsk blomma. :) Det är du värd. Anna