Visar inlägg med etikett Annas mat och bak. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Annas mat och bak. Visa alla inlägg

torsdag 30 december 2010

Nyårsgodis




Måste ju få skryta lite om min son :) Han har idag gjort sin alldeles egna marsipan, från grunden. Skållade mandel, malde och fixade och trixade. Doppade sedan sina fina figurer i lite choklad och garnerade med riven och smält vitchoklad. Visst är han grymt duktig!! Jag var inte ens hemma när han doppade dom i chokladen så han fick helt fria händer. Super goda dessutom!!

Ha det gott! Kram från Anna

söndag 31 oktober 2010

Macaroons



I går bakade min 15 åriga dotter macaroons för första gången.

Vi har pratat om detta länge och medans vi var hos goda vänner på middag bakade hon dessa små godbitarna. Inte helt lätta att baka och dessutom helt själv, visst var det bra jobbat!??

Vi har kollat en hel del recept och det finns en hel del riktigt svåra recept. Det skall kokas lagar och gud vet allt......receptet hon använde kommer från Sommarens söta av systrarna Eisenman. En favorit serie böcker i detta huset hahaa.
Men det var verkligen det enklaste receptet men ändå långt i från nåt enkelt bak.

Hon är nöjd över sitt bak men skall inte snåla på hushållsfärgen nästa gång. Dessa blev lite svagt gula och rosa......Jätte goda och ur läckra att titta på. Grymt duktig tjeja med som diskat och röjt efter sig så det var fint i köket då vi kom hem. Underbara unge!!!

Fin söndag! Kram Anna

tisdag 3 augusti 2010

Kanelknutor & Solbullar



I dag har solen skinit hela goa dagen. Jag har bakat bullar, solbullar och kanelknutor blev det. Riktigt goda blev dom båda två :)

Ibland är det lite roligt att baka lite mer "krångliga" recept tycker jag, när man känner att man har tiden. För det tar ju en stund när den bullen skall penslas innan med det, sen efter med det, den andra sorten skall fyllas och sen penslas.......

Jag bakar nog lite olika bullsorter, med mandelmassa, kardemumma, kanel, vanilj och så ibland gör jag dessa lite mer "jobbiga" bullar. Älskar att få baka och sen när mannen kommer hem så doftar det i hela huset. Han brukar uppskatta dessa dagarna :) Särskilt då han nu börjat jobba och vi andra är hemma. Stackarn!

lördag 10 juli 2010

Vaniljbullar


Idag har jag bakat syltbullar ur "Sommarens söta". Jag valde dock att ha vaniljkräm i mina då sylt inte alltid uppskattas av mina barn. De blev riktigt goda, rätt trixiga att få till men jag tror nog jag skall göra dom igen. För resultatet blev klart godkänt!!

Vi skall i väg på grillkväll hos goda vänner i kväll. Skall bli riktigt lyxigt att bara få slå sig ner och njuta god mat och härligt sällskap.

Stora dottern skall dock vara hemma med sin kompis. Hon är nu och handlar lite inför deras grill.....Härlig kväll säkert för dom med.

Hoppas att du också har en finfin helg. Kram Anna

torsdag 27 maj 2010

Sommarens söta





























Det kom idag ett riktigt efterlängtat paket till frua i huset.......
Bakboken "Sommarens söta", har vart helt slut (jag undrar varför...) men nu äntligen fick jag hem den till mig. Sååååå fin och såååå mycket nyttigheter att försöka sig på framöver. Eller hur??!!

Har två av systrarnas böcker sen innan och bakade så sent som igår ur "Två systrars söta". Det blev en citron och hallon kaka som jag tänkt att bjuda mina kollegor på under morgondagen. Mumsigt värre!

Jag älskar deras böcker och deras relativt lätta recept. Har Leilas böcker också men Systrarna är mina favoriter, i alla fall när det gäller att baka. Gillar när recepten inte innehåller 17 olika ingredienser, men ändå verkar lite halvsvåra så där. ;)


Nu skall det bara funderas ut vad jag skall testa nästa gång, nåt ur den nya såklart!!

Ha en fin kväll! Kram Anna

Ps. Fortsätt gärna att tipsa om ditt smultronställe, inför sommarens semesterdagar.

söndag 7 mars 2010

Kalas !!!




Idag skall vi ha kalas för våra töser i familjen, en 8 och en 15 (!!) åring. Släkten kommer under eftermiddagen på lite fika och tårta. Här har bakats både det ena och det andra den sista veckan. Ibland är det riktigt roligt att baka tycker jag, ibland mindre kul....Denna gången har alla mina barn vart med och hjälpt till. Sonen i familjen gillar det där med bakning riktigt mycket. Han är en riktig hejare på banankaka. Denna gång blev det dock havreflarn som han bakade men oj så goda !!

Solen lyser här, som den gjort nästan hela vecken. Härligt. Man blir dock lite trött när solen även visar upp hur smutsiga ens fönster är......Snart är det nog dags att ta ett litet vårröj.....Vet att vissa redan börjat lite smått, eller hur???

Ha en skön söndag!! Kram Anna

torsdag 22 oktober 2009

Mellis för snälla barn....

Mina barn får ibland ett litet annorlunda mellanmål. Så här innan jul köper vi pepparkakor ( innan man hinner baka själv ) och så äter dom pepparkakorna till helt vanlig filmjölk. För barnen är det ett absolut måste så här års. Tycker det är så mysigt när man gjort sig egna små traditioner. Vi åt detta hemma när jag var liten och det är faktiskt riktigt gott. Kanske inte nyttigast i världen, men det finns ju många flingsorter som är långt ifrån nyttiga. Dessutom blir man ju snäll av pepparkakor sägs det......




tisdag 21 juli 2009

Tips på dryck!!

Min favorit denna sommar , när det gäller lite dricka med alkohol, är Törleys rose bubbel. Charmante heter den och smakar hallonsaft med fniss....Så himla god tycker jag. Någon som har nåt annat tips på ett gott rosè vin??

I lördags hade vi vänner här på middag och då blev det denna rosa dryck som välkomst drink. Väldigt omtyckt. Ett tips om någon har missat denna goda flaska.









Mannen gick på systemets öl avdelning och samlade på sig en hög med olika öl på flaska. Skulle se om det fanns nån öl våra gäster inte smakat...men icke då. Den inbitne öldrickaren hade smakat på dom allihop. Men några var nya för oss åtminstone så det blev lite av en ölsmaknings kväll. Med en del prat om smak och färg. Vi serverade ölen väl kyld ur vår zinkbalja med massa is. Ett himla trevligt sätt tycker jag. Istället för dessa trista burkar!!





Just nu röjer mannen i vårt förråd efter att vi köpt lite hyllor dit igår. Nu skall det bli bättre ordning är tanken. Passar att pula med en dag som denna. Det blåser nästan lite höstligt ute.Hua mig!! Kram på dig! Anna

tisdag 23 juni 2009


Sommarfika.....Har idag bakat lite fika att ha i frysen. Om det nu kommer så långt....Har en viss tendens att hamna någon helt annanstans innan det kommer så långt som till frysen. Idag blev det iallafall lite blåbärs muffins och solros snittar. De sist nämnda är ur Två systrar söta boken, riktigt smarriga !! Snart kommer min vän H med sin underbara lilla bebis!! Snart 4 månader gammal lten prinsessa. Så kaffe och nybakat på altanen kan ju passa alldeles förträffligt!! Barnen badar i poolen och solen skiner från blå himmel. 23 grader har vi och en viss semesterkänsla har börjat infria sig...Trots att mannen jobbar denna och nästa...tyvärr. Det är verkligen så mycket roligare att vara lediga tillsammans!!! Men men det är ju inte så långt kvar nu...8 arbetsdagar!! Ha en skön tisdag!!! Kram Anna

måndag 22 juni 2009

Barnens favorit.....

Jag gjorde en glassdrink till mina barn i helgen. Det var ett recept som min 7 åring hade i sin " Prinsess kokbok ". Enkelt och gott var det, enligt barnen. Man tar en rejäl kula vaniljglass och lägger i ett högt glas. Fyller på med nån deciliter läsk av valfri sort ( man kan ju säkert använda vilken glass också som man vill ) vi valde fanta exotika. ( Ser rätt läskigt ut, super gott enligt barnen men men...)Garnerar med något fint och tadaa en glass drink. En liten lagom efterrätt som man kan mysa till det med under en sommardag. Super enkelt!! Annis

måndag 15 juni 2009

Biscotti i solen







Idag har jag bakat Biscotti. Har bakat det förr men då med ett lite mer avancerat recept. Denna gång testade jag Systrarna Eisenmans recept i boken: Två systrars söta. Busenkla att göra, kunde till och med göra dom med en hand ( vilket är ett måste just nu ) och riktigt goda. En kaffe i solen och lite biscotti att doppa i. Det är livet det !!!
Tänkte bjuda på receptet så även du kan unna dig en paus i vardagen:
ca 45 skorpor
Sätt ugnen på 175 grader
100 g smör
2 dl socker
3 ägg
7 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
1/2 tsk vaniljsocker
1/2 tsk salt
2 1/2 dl mandel ( skall vara skållad och skalad men jag tog med skalet på )
2-3 droppar mandelessens
Rör smör och socker poröst. Tillsätt äggen, ett i taget.
Blanda ner alla torra ingredienser och mandeln och rör till en slät smet. Smaka ev ( gjorde utan och det blev oxå gott) av med mandelessens.
Rulla ut degen till 3 rullar och lägg på plåt. Grädda i 15 minuter. Ta ut plåten och stäng av ugnen. Skär längderna diagonalt i ca 2 cm breda bitaroch låt bitarna stå i eftervärmen tills de är genomtorra och knapriga.
Glöm inte kaffet !!! Kram Annis