Visar inlägg med etikett Hemma- Trädgård. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Hemma- Trädgård. Visa alla inlägg

söndag 1 maj 2011

Återvinning





Under gårdagen planterades det lite i både trädgård och i krukor. Fick för mig att använda några av de konservburkar som jag hade i mina gömmor ;) Blev sött tycker jag och dessutom  kul att använda saker på ett helt nytt sätt!

Majmånad nu då......vart tog april vägen? Maj är en månad med massor av saker som skall göras och mycket som skall  hända så den lär ju rusa iväg. Känns som att det är en lugn dag idag och imorgon ställer vi oss på startplatsen för att bara åka med......Gäller att andas under tiden bara ;) Så man inte missar denna fina månad....

Ha en fin första maj! Anna

fredag 8 april 2011

Våren är här.....






Ett tag sedan sist, ett ofrivillig bloggpaus har det blivit. Men livet har liksom kommit emellan och bloggen för mig är inget som är ett tvång utan jag måste ha lite "blogglust" för att det skall bli nåt bra. Vill inte känna någon stress att sköta bloggen utan bara göra det för att jag tycker om det.

Haft en tid med många tunga tankar då en bekant till oss gått bort, alldeles för tidigt. Jag som är av den känsliga typen hamnade i en liten depp med massa tankar om livet och om vad som skall ske......Så lite man vet och så mycket man kan ändra på i sina tankebanor. Jag känner speciellt att jag skall försöka ta vara mer på stunder med mina nära och kära. Den där fikan som nu aldrig blev av känns riktigt illa faktiskt. Man tror ju på nåt sätt att man har all tid i världen. Så en sådan liten sak som att ta en kaffe nån timme kan betyda så jätte mycket. Jag tror att man lever så intensivt nu när man har barn och jobb och det är 100 saker varje helg. Man känner ibland att man varken har tid eller ork att umgås, kanske skall man stanna upp lite mer och faktiskt ta sig tid. Det viktigaste i livet är ju trots allt de man har nära sig. Skall göra mitt allra bästa för att tänka mer på att leva varje dag istället för att skjuta allt på morgondagen.




Våren har kommit hit, bor utanför Göteborg, idag har citronfjärilarna flugit förbi oss och en kaffe på altanen har gjort starten på helgen helt underbar. Känner att energin kommit tillbaka lite när solen kommer fram. Så härligt! Bilderna ovan är från vår trädgård som just nu håller på att färgas av alla möjliga vårblommor.

Ha en fin fredag! Kram Anna

torsdag 10 mars 2011

Risig lavendel!



Som ni ser är min lilla rabatt med lavendel ett rätt trist historia just nu. Risigt och grått, dock är all snö borta, åtminstone. När är det man skall klippa ner lavendel???

Jag vet att jag klippte dom rätt så kraftigt förra året men jag kommer ju inte ihåg när såklart! Någon som vet?


Våren som kom av sig kan man väl säga om vädret just nu. Det blåser rejält och regnar och snöar om vartannat. När jag hämtade min minsta tjeja vid skolan för en stund sedan såg hon ut som en dränkt frusen katt, stackarn. 

Om en stund skall jag dock trotsa vädret och ge mig ut på en shoppingtur med stora dottern. Det vankas födelsedagsmiddag med tjejkompisarna imorgon. Temat är (såklart) Amerika och tjejerna skall klä ut sig till någon/något typiskt amerikanskt. Burgare med hemgjorda pommes och en hel massa tillbehör står på menyn. Skall bli riktigt roligt att se alla tjejerna sedan, det lär ju bli på foton då vi INTE är välkomna i huset mellan 18.30-23! (Kära grannar, då har ni lite fingäster till fredagsmyset imorgon då!)



Skön torsdagskväll på er! Kram Anna
 

söndag 6 mars 2011

Vårtecken!





Vilken underbar helg det är!! Mellan 5 och 7 plusgrader och strålande sol från blå himmel. Så härligt! 

I vår trädgård fanns det små små tecken på vårens ankomst. Krokus, visserligen små men gröna och fina. Lite skott på min buske med vide och så klart den blå himlen. 

Igår var vi hos vänner som bor några mil bort från oss. Där låg det ett helt täcke med tjock snö och is, här är det närapå barmark överallt nu. Vi bor ju inte så långt ifrån varandra men ändå var det en rejäl skillnad.

Hur långt har våren kommit hos dig?


Njuta lite mer av en ledig söndag skall det bli nu. Snart jobb vecka igen och då blir det full fart igen. Hoppas vädret håller i sig nu bara.........

Kram Anna

torsdag 9 september 2010

Höst vid dörren



































Det har vart rätt tyst här på min lilla sida. Haft mycket på jobbet och inte så mycket ork kvar till Annas Lycka. =)

I går började jag fixa lite på min framsida, med lite ljung, kål och fina nypon trädda på ståltråd, blev det riktigt höstigt. Sommaren är ju över, så fort det känns som den försvann, eller ?? Har fortfarande en del sköna dagar kvar med sol och en del värme men det känns att luften inte är lika varm längre.

Det är skönt med den där friska luften som alltid kommer på hösten. Man får kura i soffan med filt och favorit koppen. Jätte skönt!!!

En fin torsdag hoppas jag du har! Kram Anna

tisdag 3 augusti 2010

Projekt: Slänten !



Vi har en slänt från vår altan och upp till vår granne. Där var det igenvuxet när vi flyttade in för 2 år sen. Allteftersom har vi ( läs: mannen ) röjt undan ogräs och fått gjort en gång längs ner för att lättare kunna utnyttja ytan till något praktiskt.

Nu önskar jag lite tips och ideér vad man kan göra med en slänt som denna.!?

Vi har som synes massor av jobb kvar att göra bara för att få bort alla grästuvor och ogräs. En tanke är att plantera bärbuskar på ett ställe, vi har två rabarberplantor där som inte riktigt ville ta sig. Men hur "designar" man en slänt till något fint, mysigt och lite mer användbart än som det är nu ??

Ha det fint! kram Annis

måndag 5 juli 2010

Lavendel och liten uppdatering



Här blommar det för fullt nu. I min rabatt jag gjorde förra sommaren har lavendeln tagit sig riktigt ordentligt. Stora med ljuvligt doftande småblommor. Lavendel är en av mina favoriter och mycket för just doftens skull.

Bredvid den har backtimjan brett ut sig och blommar med små små lila blommor. Så söta!

Är lite dåligt med inläggen just nu, det är så väldigt intensivt i maj och juni att man bara andas just nu, känner jag. Det är väl så det skall vara så här 4 dagar innan semestern.

Konfirmationen blev en riktigt fin dag med strålande sol och trevliga gäster. Vi kunde sitta ute som planerat och det var riktigt fint i kyrkan. Dotera är så nöjd och glad över denna dag, dock en aning sorgsen för att säga hejdå till just läsningen. Hon har tyckt mycket om den här tiden och konfirmationen har gett henne mycket. Så härligt att höra det från en 15 åring tycker jag.

Hoppas solen lyser på dig! Kram Anna

söndag 11 april 2010

Penseér



























Denna helgen har vi inte gjort nåt annat än röjt och städat. Ute är det krattat, borstat och vi har klippt buskar och trädgrenar. Kört till komposten och vart och slängt på tippen. Vi har skurat altanen och möblerna på den och jag har planterat lite. Mannen sitter i soffan med öm och trött kropp och jag kommer snart att somna. Så skönt att få gjort i ordning så mycket men det tar på krafterna.
Solen har strålat idag och vi har haft över 15+, riktigt härligt.

Åååå så jag hoppas att det fina vädret finns kvar länge länge.....


Ny vecka snart med allt vad det innebär, framför allt har jag en riktigt mysig helg framför mig. Mer om det en annan dag !! Ha det gott i veckan. Kram Anna


fredag 9 april 2010

Gult välkomnande




Påsken är över men min blomgrupp blommar fortfarande rikligt med fina gula små påskliljor. Ser fint ut när man kommer hem, när det skiner lite gult där vid dörren.

Har haft en fin påsk och nu är det redan april. Tider rusar verkligen speciellt fort under vårterminen. Dags för utvecklingssamtal både på jobbet och med mina barn nu under de kommande veckorna. En hel del jobb med andra ord.

Nu är det fredag och dags för en riktig röjar helg. Städning både ute och inne är i alla fall min tanke. Återstår och se om man får gjort det man tänkt sig. Kram Anna

torsdag 11 februari 2010

Lite vinter hos mig......























Så här ser det ut hos oss just nu. Idag var det -20 när vi begav oss till skolan och till jobbet. Ruskigt kallt med andra ord. Torkvindan står där nere på gräsmattan och ser alldeles öde ut. Tänk när man öppnar dörren från tvättstugan och går ut för att hänga tvätt.....åååå så jag längtar. Eken alldeles ovanför vår altan har så klart tappat alla sina blad ( på vår altan ) och är väldigt stilig där den står med nakna grenar med lite snö på. Även om det fortfarande är minusgrader har solen vart framme under dagen och det känns en aning skillnad på vädret. Solen blir starkare, varmare och faktiskt droppar det lite från balkongen när jag gick ut förut. Måste vara ett vårtecken!!

Go torsdag! Kram Annis