Visar inlägg med etikett Julen 2010. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Julen 2010. Visa alla inlägg

lördag 18 december 2010

Puss till Jul




Köpte den traditionella misteln idag. någon mer som har mistel? Vi har alltid haft det och för mig är det en del av julmyset. Tycker att den är rätt fin med sina ljusa bär.


Är bara några dagar kvar nu till julafton och jag har en hel del förberedelser kvar, julklappar och mat. Att handla maten är ju ett helt projekt i sig tycker jag. Inte alltid så kul att handla mat....Fast det är klart lite roligare är det ju att inhandla julmaten, det får jag väl medge.

I år skall jag försöka hitta nåt nytt gott recept på nån rätt vi inte haft innan tänkte jag. Någon som har nåt mumsigt att föreslå?? Sen skall jag göra Leilas rödkålsallad tänkte jag, behövs lite fräsch sallad till all julmat......

Ha en fortsatt fin helg nu! Kram från Anna

Knäckäpple



Stora dottern, 15 år har gjort urfina knäckäpplen idag. Hon är riktigt duktig på att greja i köket och just nu är det julgodis som är favoriten såklart. Kolor och rocky road har det också blivit. Farligt gott!


Anna

onsdag 15 december 2010

Mys, mys, mys





Har en bricka på mitt soffbord med lite julmys på. Gillar dom där julkulorna i fattigmanssilver så jätte mycket! Mina favoriter !

Hyacinter tillhör också mina favoriter faktiskt, vita då förstås ;) Den där kron krukan kan verkligen man ha till mycket olika, lika fin vad som än är i den. Den har jag fått av min underbara kollega en gång för ett år sen kanske. Hon visste att jag var ute efter en kruka i samma som min lilla ljuslykta. En dag så stod hon utanför dörren med denna i ett fint paket. (Underbara människa) Sen dess har jag haft den framme men med olika ting i, det har vart blommor, stenar, mossa med mera. Nu hyacinter......


Kram Annis

fredag 10 december 2010

Julpimpad ytterdörr
































I år blev det en "bukett" av en och tall till vår ytterdörr. Skylten har jag haft några år nu och jag gillar den fortfarande väldigt mycket. Känns som ett trevligt mottagande när man får gäster eller när man kommer hem från jobbet. Så lite som gör så mycket ibland. :)


Ha en trevlig fredag!! Anna

måndag 6 december 2010

Skurna pepparkakor






















Idag har jag och min hostiga dotter ( tur att baskiluskerna dör i ugnen ;)) bakat dessa varianter på pepparkaka. Gammaldags skurna pepparkakor med hackad mandel i. Hela huset doftar nu jul, så gott!

Vi är hemma efter en långdragen förkylning, haft hosta sedan förrförra veckan. Hon har varit i skolan mellan varven men efter nattens hosta var hon helt färdig i morse. Nu har hon och jag haft en riktigt mysig lugn dag, bara vi och jag hoppas att hon är redo för skolan imorgon.

Dom blir ju fantastiskt goda dessa kakor, smakar pepparkaka men man behöver inte alla dessa formar....bara att skära tunna skivor. Perfekt!! Testa det!!

Fin måndag på dig! Anna

söndag 5 december 2010

Rött & Vitt



























har det blivit andra advent och det är endast knappt 3 veckor kvar till aftonen. Jag förstår inte riktigt hur man skall få till allt innan dess. Gör du? Jag har visserligen en del klappar klara och jag vet vad jag skall handla till alla som är kvar. Inte illa !! Men sen är det ju det där med all mat och alla godsaker också.....På nåt sätt känner man alltid så här så här års. På nåt vis fixar sig allt till slut ändå. Ingen stress med andra ord, allt ordnar sig. :)

Så här ser det ut i vårt kök just nu, vitt och rött. Tycker det mysigaste med julen är just alla ljus och stjärnor i fönstren. Mycket ljus blir det...... ;)

Ha en riktigt mysig andra advent! Anna

fredag 3 december 2010

Favorit lyktorna





Så svårt det är att få den där varma goa känslan när man skall fota "mysljus", jätte svårt tycker jag. Har du några tips ???

I vardagsrummet har det blivit ett vitt litet"tema" för denna julen. Känner mig rätt nöjd även om jag inte gillar mitt vardagsrum till 100 % än. Men det har mer med en urtråkig soffa att göra.......Man gör så gott man kan .....eller hur??

Äntligen är det fredagseftermiddag, den bästa stunden på veckan. Enligt mig då ! ;) Denna helg blir det till att fortsätta med lite julpyssel, lite kalas skall det bli och en hel del bara vara tid! Så skönt!!

Fin fredag på er! Kram Anna

torsdag 2 december 2010

Köksfönstret




En liten glutt på lite "jul" i mitt köksfönster. Amarylisen håller så sakta på att slå ut. Valde att köpa röda i år till mitt kök, som annars även det går i vitt denna jul. Hade tänkt att göra små hjärtan av lingonris att ha på mina gardinlängder. Men det finns ju inte att få tag på längre då det är alldeles för mycket snö här. Var och frågade efter det i blomsteraffären till och med men de hade inte en aning om det skulle få in nåt då det är så mycket snö. Så vad göra då då ?? Nåt att klura på lite......

Har torkat apelsinskivor som jag enkelt lagt tillsammans med lite juliga kryddor i en vit liten skål. Stjänanis, kanel.....doftar så gott!

Ha det riktigt gott alla! Kram Anna

söndag 28 november 2010

Tunnbrödsbaket!



Igår var vi och bakade tunnbröd tillsammans med mina föräldrar och bror med fru. Det blev en hel massa gott tunnbröd men även ett tunnbröd med vört. Detta bröd är så gott så det är inte klokt och såklart ett måste på vårt julbord. Barnen var med, i alla fall en stund :) Sonen var en hejare vid ugnen och det gick riktigt smidigt och snabbt.

Samma fråga varje år ställer vi oss, varför gör man detta bara till jul?? När det är så gott och betydligt nyttigare än allt köpebröd. Här vet man ju verkligen vad man använder för ingredienser.......

Dags att fortsätta adventspyssla nu ..........

Kram Anna

onsdag 17 november 2010

Röd jul

Dessa julgranskulor är från Sia.


Ljusstakarna är från Ikea.

Det röda verkar vara lite på tapeten när det gäller julens färger detta år. Man ser rött mycket mer än andra jular tycker jag. I granarna de senaste åren har det vart mycket vitt, svart, silver och inte några röda kulor direkt. Vi hade rött i granen då barnen var små men sedan tröttnade jag ( förvånande va??) och det blev vitt & silver för ett tag. Sen vart det lite svarta kulor som tillkom några år....Förra året bestämde jag att nästa jul skall bli vit och så får det bli. :)

Men dessa röda kulor var ju fantastiskt fina, visst var dom ?? Men nej....jag skall hålla mig till min plan....tror jag.....

Ha det riktigt gott! Anna

söndag 14 november 2010

Etikett tips!


Satt och bläddrade i en av mina inredningstidningar och läste lite om jultips. Det drar ihop sig så smått och jag känner att jag börjar längta alltmer till julen. Fast det är denna tiden nu innan som är den allra bästa tycker jag. När allt pyssel kommer i gång och man är så sugen på allt som har med julen att göra.

Min kära syster som känner mig så väl tycker att jag skall lugna ner mig lite nu. Hahahaaa "du tröttnar så fort det blir annandag jul" Men som sagt det är nu som det är som mysigast. Tycker jag :)


Om du klickar HÄR kommer du till Allt i hemmets hemsida. Där kan du ladda ner lite småsöta juletiketter som du sedan lätt kan skriva ut på ett fint papper. Enkelt och fint! Nästan som hemmagjort, eller hur?? :)

Nu är det nattedags här. Ny dag i morgon! Natti Anna

fredag 12 november 2010

Till Tomten!


Tavlan med den rätt söta texten gjorde jag till förra julen. I all sin enkelhet så är den rätt gullig, tycker jag i alla fall. :)
Den står nu på vår bänk i hallen i väntan på lite mer "juligt" sällskap. Känns som det kan funka att börja plocka in lite av naturen nu. Kanske blir det lite skogen under helgen för att hitta lite fin mossa och lite annat som man kan göra lite roligt med. Visst är det härligt när man börjar få energin tillbaka och lusten att skapa lite?

Nu blir det snart läggdags här, så man blir pigg till morgonen. :)

Kram Anna

*1*2*3*4*


var det då mitten av november och om två veckor är det dags för 1:a advent!!! Jag hittade dessa siffror som jag hade förra året på våra adventsljus. De får komma till användning även i år, tänkte jag. Kanske skall ta och göra julpyssel denna helgen, vet att ni är en del som startat lite smått.... :)

Haft en tid med trötthet, lite håglöshet och mycket lite energi tyvärr. Sånt är ju livet emellanåt och ibland blir det helt enkelt för mycket. Har en halsinfektion som jag inte blir av med och som också gör att jag känner mig trött. Skall försöka mig på lite pyssel under helgen så kanske jag blir glad igen. Hoppas kan man ju alltid.......

Jag önskar dig en skön helg, fredag som det är i dag. Kram Anna