Visar inlägg med etikett Hemma- Kök. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Hemma- Kök. Visa alla inlägg

söndag 9 januari 2011

Grönt är skönt.....



Ny färg i vårt kök, svart och grönt. Efter julens vita och röda toner kändes det rätt skönt med nåt helt annat. Det blev att få upp mina svarta längder och lite nya ljus och dukar. Grönt kändes snyggt och dessutom lite lite lite vårigt :)

Nu är det dags att blicka framåt och ta tag i sitt "nya"liv eller hur? Imorgon börjar jag jobba igen efter en skön julledighet.

Vi går en mycket speciell vår till mötes då det kommer hända massor denna vår....Min stora tös skall gå sista terminen i 9:an med allt som det innebär. Jag skall äntligen få bli moster igen, denna gång min minsta syster som skall få sitt första. Skall bli sååå roligt!!! Något jag verkligen ser fram emot.

Jag skall senare under våren fira min 40 årsdag. Hör på det då !! Kan inte fatta att det faktiskt är dags.....var inte så länge sedan jag var 24. ( Bara 16 år sen ;)

Så kan det gå....en hel del att se fram emot, har du något som händer dig denna vår?

Ha en fin söndagskväll alla rara!! Kram kram Anna

fredag 19 november 2010

Ljus i mörkret !




Har gjort i ordning detta ljuset för att ha på vårt köksbord nu innan det blir lite mer juligare ljus. En söt fyrklöver med ett fint band....enkelt och rart. :)

Fredag igen.....snart måndag, som min syster brukar så positivt säga. Hahaaa men lite sanning ligger det allt i det. Måndagar och fredagar finns det gott om. !!!

Trevlig helg önskar jag dig! Anna

måndag 16 augusti 2010

Nytt fönster !




































Sista semesterveckan är påbörjad...... Mannen jobbar och jag har vart i köket mest hela dagen idag. Bakat bullar på morgonen och sen tvättat fönster och planterat suckulenter, bytt gardiner i köket och fixat & trixat. Har bytt det vita mot svart och grått och i fönstret finns nya gröna växter. Känns jätte skönt att bara få putsat fönstren, visst blir det som ett nytt rum bara man fått tvättat dom ??

Lite mörka blev bilderna men ljuset har liksom inte hittat hit under denna gråa dag. (Gardinen är grå och inte svart som det ser ut på bilden)

Det känns i naturen att vi går mot en ny årstid, eller är det bara här?? Speciellt i dag har det till och med fallit gula små löv från träden. regnar gör det och blåser en del. Har bestämt mig för att behålla det vita i mitt vardagsrum denna höst och vinter. I sovrum och kök har jag ändrat till lite grå toner.


Är du som jag en årstidsmänniska eller
har du hemmet i samma skick året om ??

Stor kram! Anna

söndag 4 april 2010

Vårpimpat kök


Vår fixat köket fick vi gjort under påskaftonens dag. Så himla skönt när skåpluckor blir putsade, lister,ovanför alla skåp och fönster likaså. Fram med vår och sommar duken och så blev det lite ändrat i vårt köksfönster. Lite marin stil brukar jag ha under sommaren både inne och på vår altan. Gillar det mycket !!!

Som ni ser har mina pelargoner än så länge överlevt. Jag klippte ner dom rejält (efter att flera av er tipsat mig om detta ) och jag trodde inte riktigt att dom skulle ta sig. Speciellt den ena var riktigt ristig. Men tror ni inte att det är den som är först med att börja blomma nu. !! Vi får se om dom växer till sig för just nu är dom inte särskilt stora.



























Finast i mitt fönster är den gamla lyktan som jag en gång fått av min pappa. Den har jag haft i säkert snart 15 år och jag gillar den SÅ mycket.

Idag skall mina balkongstolar fram, det är återigen en underbart solig dag.


Kaffe i solen, kan ju inte bli bättre eller hur ???


Ha en fin påskdag nu alla !! Kram Anna

onsdag 30 december 2009

Solen.....


Idag är det -9 här utanför Göteborg. Solen strålar från en blå himmel och det biter i kinden, när man är ute. I mitt kök strålar solen in genom kanske inte stans renaste fönster. :) men en underbar syn möter oss när vi kommer till köket. Så härligt med ljuset !!!!


Skall iväg och träna om ett par timmar. Idag blir det MRL, mage, rumpa, lår...... Kan väl behövas så här när man känner sig som en julegris! Har lite träningsvärk efter måndagens bodypump, som jag känner skulle vara skönt att bli av med.....

Ha en bra onsdagskväll. Kram Anna

måndag 23 november 2009

Nytt i hyllan



I min hylla med kokböcker har det nu blivit lite mer åt det vintriga och juliga hållet. Har ni kollat i Vinterns söta? Gör inte det isåfall....Finns hur mycket gott som helst! Livsfarligt!! Kommer garanterat att prova några recept där ur. Kram Anna

söndag 1 november 2009

Trumvirvel Tack!!!

Så har det ÄNTLIGEN blivit nya köksmöbler. Efter vånda av sällan skådats slag blev det en klassisk ekmöbel. Vi är jätte nöjda, till och med mannen kommenterar hur fint det blev...Det ni!!!
Känns såklart jätte roligt. Men som så vanligt är...diskmaskinen har total strejk. Varför är det så? Har man mycket "måste" utgifter, kommer det alltid fler. Jag bara undrar...varför!!!






Köket har fått en bättre helhet iallafall, trots den där dumma diskmaskinen. Eftersom vi har ek i vårt vardagsrum också, så blev det lite bättre även där inne. Konstigt nog. Rummen ligger bredvid varandra och det är rätt öppet emellan dom. Så roligt så!!
Ha det gott i dag!! Kram Anna

måndag 14 september 2009

Svart svart svart











Så här ser det ut efter min höstfix i köket. Det blev mina svarta gardiner som jag faktiskt haft i flera år, som jag satte upp. Mina svarta ljusstakar blev framtagna ur skåpet. Jag är en sån där årstidsmänniska.... Gillar att ändra efter årstiderna, att ha en skön bas som lätt kan ändras med hjälp av lite piff. Så undan för undan blir det en lite dystrare färgskala hos oss nu. Jag tror att det kommer bli mycket svart även denna höst/vinter. Fortfarande tycker jag det svarta är snyggt, fast det har vart svart i ett bra tag nu.... Skall få in lite färgklickar dock. Min kära väninna sa: Det räcker ju att du är i rummet, så har du din färgklick !!! Hmmmm eller hur ???
Kram till er alla! Annis
Ps. Blunda för "too much furu" *ler*

söndag 16 augusti 2009

Nu kan hösten komma.....


Idag har jag fixat lite i mitt kök. Rensat, torkat ur skafferi och fiffat lite. Hur kommer det sig att man alltid har matvaror i sitt skafferi som gått ut ??? Alltså vi flyttade hit för ett år sedan, jag flyttstädade(trodde jag ) och ändå finner jag blåbärssoppa bäst före 2007 ??? Ääähhh vart kommer den ifrån ?? Jag fattar inte nåt.... Nåväl nu har jag BARA nya fräscha varor i mitt skafferi !!!!
Har som så många andra ett litet skafferi även med stearinljus i olika färger, former och storlek. Under höst och vinter vet jag inte riktigt hur mycket ljus som brinner upp här i detta huset. Men för att uthärda vintern måste det ju finnas lite ljus eller hur ?
Två nya glasburkar med det jag mest använder, vita ljus och värmeljus fick plats på bänken i köket. Lätt att bara gå och ta när det är dags för lite mys. Riktigt snyggt på bänken med, till och med mannen kommenterade att det såg riktigt trevligt ut. Det ni !!!
Tycker det är snyggt med glasburkar i köket. Snyggt och praktiskt....
Eller vad tycker du?? Vad har du i dina??
Ha en skön söndag!! Kram Annis

lördag 11 juli 2009

Sommar på köksbordet....











Ny duk från Hm Home,passar så fint på mitt köksbord. Lite av marint tema i köket brukar det bli under sommaren. Muggarna som är några av mina favoriter, har jag köpt för flera år sedan på Indiska. Härliga att dricka te ur på kvällen.
Som synes på bilderna har tanten inte fått gjort något år vare sig bordet eller stolarna. MEN har en tanke på att göra det under semestern. Skall bo några dagar hos min bror och jag tror bestämt att han sa i ett svagt ögonblick att , " det är inga problem, fixar ja!!" Så det blir till att ta släp med till dom med bordet i....Funderar sedan på att betsa det i svart... Vill bryta från den inte alltför snygga furutrappan vi har...Vad tror ni??? Kan det bli lite tufft. Och svarta skalstolar till det, eller skall jag måla det vitt, eller bara olja in det....eller måla det rosa!!!!! Ahhhh jag blir tokig!!Jag river mitt hår!!!!!
Återkommer i ämnet .....Lämna gärna en tanke på vad du tycker den galna ska göra....Som synes behövs det stöd i denna mycket komplicerade fråga.....Kram från Annis
Ps. Ny lampa skall det bli oxå.....Gillar Kartell lamporna men jag vet inte än......

söndag 3 maj 2009

Lite måleri tips......Tack!!


Tänkte efterlysa lite tips på hur man får ett gammalt trist furubord att bli till något snyggt och nytt!!!!
Jag tycker om benen på bordet. Själva skivan har ju överlevt 3 härliga ungar med allt vad det innebär så det finns ju diverse jack och annat på det. Men jag tror att man kan få den rätt slät om man slipar den. Inga problem, MEN sen undrar jag hur man gör för att få den tex vit....Ja att man målar det fattar jag men vilken färgsort, jag vill ju helst att det skall hålla ett tag. Finns det någon speciellt till bord???? Har ju fortfarande en liten 7 åring som älskar att pyssla och skapa, jag vill gärna att hon skall kunna fortsätta med det utan att man får ett nervspel......Vet inte riktigt hur jag skall göra med stolarna heller....Antingen får jag måla dom också, vilket är ett himla jobb då dom oxå är riktigt svarvade. Eller så har jag tänkt på att köpa lite modernare "skalstolar" i vitt till...Kanske kan bli snyggt????? ÅÅÅÅÅÅÅ jag behöver lite hjälp!!!!! Ös på med kommentarer och ideér tack!!!!
Eller så slutar det med ett ek möblemang till slut iallafall. ( Har ett grått kök med vita luckor) Kram Anna

söndag 26 april 2009

Sommar fönster


Mitt kök har fått sig lite sommar i fönstret. Mårbacka och tunna gardiner....så fint! Den gamla fotogen lyktan har jag fått av min goa pappa för många år sedan. Den har vart i ett badrum i vårt förra hus men nu finns den i köket. Gör sig fint där med lite sol på sig tycker jag. Roligt att använda saker och ting i olika rum tycker jag. Det blir som en ny pryl bara av att byta rum. Och ett nytt rum av en ny pryl. Hängde ni med där?! Jag lägger undan prylar och använder dom efter säsong också. Ett annat sätt att få " prylar" att verka nya fast de inte är det. Det känns nytt iallafall. Nu väntar kaffe med mannen på altanen. Skön avslutning på helgen....Ha det gott! Kram Anna












tisdag 30 december 2008

Min kokbokshylla!!!!


Jag köpte en spot till min hylla med kokböcker. Den sattes upp samma eftermiddag och vilken skillnad!! Det blev lite av en rumkänsla av detta lilla ljus. Helt otroligt vad det kan göra stor skillnad med bara ljus. Häftigt!! Jag vet inte am det syns så bra på bilden men jag chansar att visa den ändå. Annis