Visar inlägg med etikett Pyssel. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Pyssel. Visa alla inlägg
torsdag 21 april 2011
Grönt.....
Fått några kvistar från äppelträd av min underbara kollega C, som fått dyka ner i vasen där jag tidigare hade vide. Det har börjat bli riktigt grönt på kvistarna nu. Så vårigt så! :)
Påskhelg nu, skall bli riktigt riktigt gott! Det känns att det inte vart så mycket lediga dagar under denna terminen, våren brukar ju kännas lite lättare än hösten på så sätt.
Hos oss blir det allt från trädgårdsfix till grill med vänner och traditionellt påskfirande med min släkt. Ser ju ut som att vädret håller i sig med, idag har det vart ännu en underbar dag med sol och värme.
Härligt härligt!
Kram Anna
torsdag 24 mars 2011
Videbukett
I söndags kom mannen hem med en stor bukett med vide. Så fina! Satte i mina egenhändigt gjorda små tags med lite fina ord på och nu finns den på vårt sideboard i vardagsrummet. Blir extra fint inne när man plockar med sig lite"natur" in tycker jag. Speciellt nu på våren......
Idag har vi 13 grader varmt här och solen lyser från en blå himmel. Så skönt det känns att vinter förhoppningsvis håller sig borta nu. Man kan ju bara hoppas att det faktiskt är vår på riktigt nu och att det inte blir fler bakslag, eller hur?
Kram Anna
torsdag 30 september 2010
Före & efter
Pallen på bilderna är ett litet "arvegods" från min mormor&morfar. Jag minns pallen mycket väl med sin röda galon. Den stod på deras lantställe i ett rum som dom kallade tvättrummet. Det var utedass på detta mysiga stället och i "tvättrummet" kunde man tvätta sig och borsta tänderna. Jag minns inte riktigt vad de förvarade i pallen, det är liksom ett lock och en liten dold förvaring under sitsen. Det är ju extra roligt att få ha den kvar när man minns den sen sin barndom.....det är långt tillbaka i tiden det ;) Får en annan betydelse helt klart, än ett föremål man köpt nytt eller hittat på loppis.
Nu har jag tagit bort all galon, förstår att det säkert var praktiskt men kanske inte jätte snyggt. Målat den i svart och satt nytt snyggt tyg på den. Hos oss kommer den att få sin plats i vår hall. Blir nog mina och dotterns scarfs som får ligga i den tror jag.
Känner mig riktigt nöjd med resultatet och det är ju så roligt att göra sånt här. Med så små enkla medel forma om något till nåt helt nytt.
Undra vad jag skall göra om här näst........
Kram Anna
söndag 19 september 2010
Ormbunke, ormbunke



Fick häromdagen för mig att jag skulle göra mig en tavla av ormbunke. Detta gjordes i dag och jag är väl sådär halv nöjd. Gillar dess gröna färg, den är verkligen fin, men det blev kanske inte riktigt som hon hade tänkt sig. Tavlan hänger i vårt lilla arbetsrum och så gjorde jag ett stilleben på en zink bricka. Mysigt att sitta här och blogga nu med lite grönt skönt omkring sig.
I morgon skall jag träffa en kär väninna på ett stort härligt varuhus. =) Skall köpa svart färg och nåt snyggt tyg i svart&vitt för ett kommande litet roligt projekt. Dessutom skall jag inhandla en hel massa ljus, kan ju behövas fyllas på nu när man tänder några 100 varje kväll. =) Eller hur!!
Strax dags att kolla in valvakan, känns lite lite spännande tycker jag. Hoppas såklart att ett visst sk parti inte kommer någonstans alls. Suck!! Bara att hålla tummarna nu......
Ha en fin söndagskväll nu ! Kram Annis
tisdag 18 maj 2010
Ära vare gud i höjden, den här har jag gjort i slöjden!!
Min lille son, 13 år& 1.77 lång ;) är en kille som fortfarande gillar att skapa. Olika ting men tycker det är himla kul och vågar dessutom stå för det. Visst är det härligt!!!
I skolan på slöjdlektionerna har han ett tag nu fått lära sig att gjuta i betong. Jag gjorde det förra våren och han tyckte det var lite coolt. Så dessa fina nykära (som han säger) nyckelpigor har han idag haft med sig hem. Han har även gjort en hel del små blommor som han målat med olika färger. Jätte söta!!!
Kram Anna
söndag 14 mars 2010
Lite pyssel...
Det blev en liten vårig ljustallrik gjord igår, lagom till våra middagsgäster kom. Gillar den här "dimm rosa" ( heter det så?? ) färgen jätte mycket. Snygg på kläder och inredning , eller hur ?
Har en hel massa ideér i huvudet just nu inför våren och faktiskt även lite inför påsk. JAg brukar inte pynta så värst mycket ( läs: inte alls :) ) men i år har jag lite pyssel på G. Återstår och se om jag får det att hinnas med i ett rätt pressat schema.
+6 grader har vi idag, solen skiner och fåglarna kvittrar. Som min 8 åring så ljuvligt sa igår: det är fantastiskt ute mamma !!!!
Kram till er! Anna
fredag 29 januari 2010
Betong och lila tulpan
Fredag som det är blev det som vanligt lite ljus för att få lugn och ro. Mina ljusstakar som jag gjorde i betong under sommaren åkte fram. Den grå lite ruffa betongen har blivit lite ljusare och lite vitare under detta halvåret som de har stått på en hylla i mitt arbetsrum. Tillsammans med mina fina tulpaner gjorde dom sig riktigt bra tycker jag. Håller på att samla på mig lite material som jag skall använda och gjuta i nu under våren. Har lite små ideér att förverkliga.
Nu är det fredagsmys som väntar, skall först hämta min son från fotbollsträningen.
Tittar in till er i kväll, vart lite dålig på det ett tag så nu skall det tas igen. Ses ikväll :) !
Kram Anna
söndag 24 januari 2010
En ängel av en ängel....
Denna ängel hittade jag idag i sonens rum. Han har gjort den alldeles själv för ett tag sedan. Så fin tycker jag. Han har alltid gillat att skapa, som alla andra av mina barn. Konstigt nog..... Nu när han snart är 13 är det kanske inte det coolaste man kan göra men han tycker fortfarande om att "greja". Själv har jag fått målat 2 trälådor i vitt. (Vad annars...) Dessa lådor skall få lite text på sidorna så småningom och sedan skall, iallafall den ena, bli en liten planteringslåda. Tänker mig lite violer kanske.....Får se vad det blir.
Vintern biter sig kvar ett tag till här så det är långt till vår. Men lite förberedelser kan man ju alltid fixa med, eller hur??
Som vanligt så här års börjar man smida lite sommarplaner, visst är det så? Jag är en riktig vår-sommar älskare och lever verkligen upp så fort vårsolen tittar fram.
Har ni några planer inför den kommande våren??
Allt gott! Anna
söndag 17 januari 2010
Made by Anna
Min lilla T satt med och gjorde en hel del annat av leran. Det blev möbler till ett dockhus hon gjort. Kommer bilder när det är klart, skall målas först mamma. *ler*
Gjorde lite små "plattor" med en del fina sommarord som jag skall ha lite senare under året. Just nu är det vinter här, otroligt nog. Snö, minusgrader och vinter!!
Jag längtar till våren, vilket jag kommer få göra ett bra tag känns det som. Men men den som väntar på nåt gott.....
Skön Söndag !! Kram Anna
måndag 26 oktober 2009
Till min dotter....
Har gjort min första lilla tavla med mina fantastiska stämplar !!! Oj så roligt!!! Denna lilla skapelse gjorde jag till min underbara dotter som snart är 15 år. Hon är en STOR fan av "The Twilight saga". Detta är hennes favorit citat ur denna mycket väl lästa bok. Kanske skall göra en tavla till dig med Lina (Linruz) ;) Så himla enkla, men ändå riktigt snygga. Gillar det där enkla men som ändå har en innebörd. Att skriva ner en textrad eller ett ord.
Hur snyggt är det inte, att inreda med ord eller text????
I like!!!
Ha det! Kram Annis
lördag 24 oktober 2009
Stämplar....äntligen
Idag fick jag med nästan hela familjen på en tur till bland annat Clas Ohlsson, gissa vad som inhandlades!! ( Titta vad jag hittade, Anne ) Äntligen fanns dessa stämplar inne, vart slut varje gång jag vart där. Förstår inte varför ;) Så nu kan jag fixa lite med mina små projekt jag haft i huvudet ett tag. Skall bli riktigt roligt.
Kom nu ihåg att ställa om klockan i natt. En extra sovtimme innan söndagens frukost, inte fy skam. Ha det bäst! Kram Anna
söndag 18 oktober 2009
Egen design
Idag fyller min bror år. Vi tog med oss en toscatårta och åkte för att få en kopp kaffe....Vi tog en skön promenad ut till havet. Solen lyste och det blev en hel del sköna bilder tagna.
Min bror, som är av den händiga typen, har tillverkat en del fina skapelser. Bland annat har han gjort detta ursnygga tidningsställ i ek. Visst är det riktigt fint!!? Enkel i sin design ( Som är det jag gillar allra bäst ) och snygg dessutom väcker det ett sånt där " vill ha" begär hos storasyster. Önska önska, snart är det ju jul, Brorsan!!!
Önskar dig en fortsatt härlig födelsedag, med bruna bönor och Wii sport resort.....
Kram Anna
tisdag 29 september 2009
Ny tavla....
Borta är mina ord om sommaren.... I all enkelhet skrev jag dessa ord ( som får det vattnas i munnen lite...) och satte in i min ram i köket. Skall kanske utveckla den lite mer men den får duga för nu. Jag gillar fortfarande att inreda med ord och bokstäver. Vet inte riktigt vad det är som gör att det är så snyggt, men nåt är det. Har ni tröttnat ???
Ha en fortsatt skön vecka !! Anna
lördag 12 september 2009
Ljus i mörkret....
Så här års är det dags att plocka fram alla ljus igen. Det är det bästa med hösten tycker jag, att tända ljus och krypa upp i soffan med någon kär och en skön filt. Har pysslat lite, litet smycke till ett ljus blev det. Pilligt men lätt och jag tycker nog det blev rätt småfint. Igår köpte jag färska blommor. Det är en skön lyx att unna sig tycker jag. Själv tyckte jag att jag var värd det efter en vecka i grågrå landet.... Så starkt rosa gladiolus (stavning??) blev det. Höga, rosa och helt underbara. Ljuset har jag ställt på en liten skiffer platta som jag köpte när vi var i en av inredningsbutikerna på Freeport. Har sett att dom finns lite överallt och jag gillar dom riktigt mycket. Kan tänka mig flera användningsområden åt dom. Nej nu blir det kaffe med mannen och Här är ditt liv på teve... Med massa ljus såklart!!! Go lördag!!! Kram Anna
lördag 29 augusti 2009
Nytt ljus
Äntligen känner jag mig piggare och lite gladare igen. Haft en vecka med mycket huvudvärk och en otrolig trötthet, men nu känns det bättre idag. Beror kanske på att jag fått pyssla lite nytt....och att det är lördag :) Har gjort denna grupp idag med ljus i lite mullvadsgrått....Rosorna köpte jag härom dagen och jag bara älskar dom. Så skön färg och ja bara så fina tycker jag. Har länge tänkt köpa nålar som man kan ha till olika blom arrangemang (mm) men kommer aldrig ihåg det före jag står där och tycker att: det hade vart fint! Men nu fick jag iallafall köpt på mig ett gäng, vita pärlemo, svarta och även några med en stor "diamant". Ibland är det verkligen något litet som blir pricken över I.
Ikväll skall mina föräldrar ha en "tackförhjälpenmedhusbygget" fest. Har tagit på mig att hjälpa min kära mor med efterrätten. Jag har bakat 8 (!!) kladdkakor och till det skall det bli jordgubbar med ett strössel av råsocker och lime på. Har ni testat det till jordgubbar?? Så himla gott.
Jag önskar er alla en skön lördag. Anna
lördag 22 augusti 2009
Nypon ljus


Idag har jag gjort mitt första "höstmyspyssel". På mitt fina fat från DreamHome har jag lagt fina nypon och satt ett litet ljus. Blev sådär lite höstigt tyckte jag. Gillar fatet riktigt mycket. Det var sån där kärlek vid första ögonkastet när jag hittade det nån gång i vintras. Efter det har jag använt det till lite olika detaljer. Ibland med bara limefrukter och nu under sommaren gjorde jag ett arrangemang med blåbär och en fin krona. ( som jag såklart visat...:) ) Nu blir det detta ett tag tills jag finner en ny liten idè i skallen .....
Har faktiskt tagit ner mina sommargardiner i köket idag. Kändes helt ok faktiskt...börjar gilla den där tanken på höst mer och mer.....Imorgon skall jag tvätta fönstren och sätta upp paneler i grått där istället. Sen lurar jag på hur jag skall ha det i fönstret med krukor och blommor...Försökte finna inspiration idag i blomster affären men icke sa nicke. Ibland är det som om det står helt still när man står i butik och ska hitta på nåt . Det liksom måste komma till en på nåt sätt, hur man vill ha det. Sen gör det väl sitt att mina barn var med och tyckte att jag var rätt tradig som stod där och duttade bland Cult Design och blommor. Inte deras favorit precis.
Jag är sugen på att fixa till nån liten grupp till kökfönstret iallafall, få se vad det blir....
Tar så gärna emot tips om nåt tufft att ha i krukorna... Ha en skön kväll!! Kram Anna
fredag 31 juli 2009
En ros av kärlek
Har gjort en ny tavla. Skulle nog kunna göra hur många som helst för det är så roligt. Snabbt går det och snyggt blir det, helt perfekt. Denna gång blev det en tapet tavla. Tapeten kommer från kollektionen Linné från Boråstapeter. Det är en hel massa ord om kärlek som dom gjort till en ros. Så jätte fin tapet. Men kanske att ett rum med denna kan bli i mesta laget....En vård räcker nog som ett smycke i ett rum, eller som en tavla. Tapeten beställde jag hos Måleributiken , som är en sida där man kan få 2 tapetprover gratis hemskickat. Proverna är en meter långa så det går alldeles utmärkt att göra en tavla av dom.
Nu önskar jag dig en härlig helg. Kram Annis
lördag 11 juli 2009
Sommar för mig...
Passar fint till mitt lilla marina kök. Havet är väl något av det vackraste här i livet. Verkligen en plats för eftertanke. Besök till havet väntar imorgon vare sig det är sol eller regn....Ha en skön lördag kväll. Kram Anna
På wordle kan du sitta hur länge som helst och formge dina egna ord. Sen är det upp till dig om de blir till kort eller kanske en tavla som denna. Anna
lördag 4 juli 2009
En burk fylld med sommar...

Så skönt det skall bli. Har varit hemma i ett antal veckor själv nu efter min operation och det började bli riktigt trist!! Men så igår var det sista dagen för mannen på några veckor. Igår kväll, efter urmysig fika hos våra grannar (Tack lilla J för super god kladdkaka) med kaffe och en hel del härliga skratt som säkert hördes över hela bygden !!! gjorde jag och mina töser en liten pysselstund. Jag fixade till denna lilla burk för kommande minnen från semestern och sommaren. Får se vad vi fyller den med.....Ha en skön helg nu alla mina blobbvänner!!!
Jag önskar er alla en underbar sommar och semester !!!!
Kram från Annis
tisdag 9 juni 2009
Nyponros och betong...

Mitt betongprojekt tuffar vidare. Nu har min första kruka blivit färdig. Så himla roligt att göra. Man ser ju vad det blir på bara ett par dagar och det blir riktigt bra tycker jag. Idag fick en liten plastskål göra sig bekväm i krukan och fyllas på med nyponrosor. Jag önskar ni kunde känna doften....Så underbart dom doftar!
Är nu på jakt efter rabarber och då även bladen till mitt nya betong skapande. Som ni säkert förstår är jag himla sugen på att gjuta just rabarberblad till ett stilleben i trädgården. Men jag har inga rabarber i min trädgård och konstigt nog inte någon jag vet som har det heller....
Alltid annars finns det i överdåd men icke när tanten skall till och gjuta!!!! Skall kolla mig runt lite jag bara måste testa det!! Så kära vänner som vet vem jag är....
Alltid annars finns det i överdåd men icke när tanten skall till och gjuta!!!! Skall kolla mig runt lite jag bara måste testa det!! Så kära vänner som vet vem jag är.... Raberber någon ???
Kramar Annis

Prenumerera på:
Inlägg (Atom)


