lördag 9 januari 2010

Mera färg....



Våren 2010 är det tydligen turkost som gäller. Det är Pantone som har lanserat denna färg som iallafall vårens färg. Pantone är ett företag I New Jersey, det grundades 1963 av Herbert Lawrence. Han förstod att färger upplevs så olika att det behövdes ett system för att kunna förstå vilken färg som omtalades. Han tog då fram en färgkarta i form av en solfjäder, där det fanns koder för alla färger och nyanser. Den har fortsatts att utvecklas och används idag i många olika sammanhang.
Tur är väl det för hur lätt är det att komma till färgaffären och beskriva en färg ?? Så här lyder nomineringen av vårens färg. Och visst ligger det lite sanning i det ??

”Den turkosa färgen tar oss till ett spännande, tropiskt paradis och ger en känsla av skydd och läkande i stressiga tider.” Pantone


Någon som kommer ha lite turkost som "piff" i vår nu då ?? Klart man måste, man vill ju inte vara "ute", eller hur?? ;)

Jag önskar dig en fortsatt skön helg. Kram Anna

På bilden ser ni förutom KitchenAid även lite nytt från Ikea.

11 kommentarer:

  1. Här i Sverige utarbetades ju NCS-systemet för färgbeskrivning..det beskriver vilken blandning av färgerna blå, grön, röd o gul som används samt hur mkt kulör och vilken svarthet färgen har..Väldigt genialiskt! :)

    SvaraRadera
  2. Ja tyvärr är inte turkos en färg för mig men jag tycker det är snyggt. Har gått igenom den perioden då allt skulle vara turkost och så även jag men ändrade mig snabbt när en kvinna sa till mig att den färgen passar du absolut inte i, och påverkbar som man är så tog den tiden slut då.
    Kramar Lena

    SvaraRadera
  3. Näpp lila går inte hem hos mig hihi men däremot turkost. Det får bli lite piff till våren....
    Kram kära kära bloggvän/ A

    SvaraRadera
  4. Jag hade turkost redan förra våren, så jag måste vara före min tid :)

    SvaraRadera
  5. Turkos är en färg som jag gillar det lyser upp fint i allt det vita. Har turkosa vaser som står framme hela tiden. De är dock obloggade ännu. Kanske dags att visa dem nu när det är vårens färg.
    Tänkte på dig när jag såg alla lila klänningar på bröllopet igår.

    SvaraRadera
  6. Vilken söt kommentar du lämnade hos mig!
    Vårens färg ska bli spännande! Turkos är inte helt fel (eller blek blått eller lite mintgrönt...)Längtar ner till Formex just nu...
    Ha det gott!!
    Kramar C

    SvaraRadera
  7. Mmmm härligt med turkost... här har jag en hel del av den varan... Och jag är ju så glad att jag upptäckt att min nya favoritfärg lila går bra ihop med årets färg..!
    När jag läser vad färgen betyder också så förstår jag varför jag gillar den så..!
    Ha en fin vecka!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Hörru tanten, fniss fniss....Mina stjärntavlor är tillverkade av tanten i detta hus.
    Suss gott vännen/ Kramis

    SvaraRadera
  9. Turkost är verkligen fräscht kan mycket väl tänka mig att det slinker in något hä'r någon stans.
    Kram kram

    SvaraRadera
  10. Hej! Hittade hit av en tillfällighet. Två inlägg med färger som jag gillar. Turkos är fint och lila älskar jag.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  11. Härlig text om Turkost!

    Ha en bra dag
    Hälsningar Louise
    http://loppisskattkammaren.blogspot.com

    SvaraRadera